امروز شنبه 1401/11/15
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

مسابقه

مسابقه کتاب «آیینه تمام نما» - تمدید مهلت لیست برندگان
ویدئو را به طور کامل مشاهده کنید و سپس به پرسشنامه پاسخ دهید.
(مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 15 شنبه 15 بهمن 1401)

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

    دکتر سیدسعید زاهدزاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز در پاسخ به اینکه رسالت دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین چیست، گفت: امروز در شرایط تقابل تمدنی قرار داریم. تمدن مدرن با توجه به کمبودهای معنوی، مشکلاتی دارد که تمام مسائل انسانی انسان‌ها را نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی افزود: اساساً انقلاب اسلامی برای این شکل گرفت که تمدن جدیدی را رقم بزند که کمبودهای تمدن مدرن و همچنین تمدن‌های قبل از آن را جبران کند و زمینه‌ای برای رشد و کمال انسان‌ها فراهم کند. با توجه به اینکه پیش‌زمینه روشن می‌شود که تمدن مدرن تعریف، توجیه و تحلیلی از شرایط روز و زندگی انسان‌ها دارد که در مقابل آن تحلیل و توصیف تمدن جدید مورد نظر اسلام قرار می‌گیرد.

زاهدزاهدانی ادامه داد: به عبارت دیگر اگر تحلیل و تعریف تمدن مدرن کفاف می‌داد نیازی به انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن جدید نبود اما چون آن تحلیل نمی‌تواند تمام کمالات و نیازمندی‌های انسان را دربرگیرد لذا نیاز است که تمدن جدیدی به وجود آید. چون تحلیل این تمدن جدید با تمدن قبلی متفاوت است. بنابراین کسانی که دست‌اندرکار تأسیس تمدن جدید هستند باید به تدریج جمعیت‌ها و انسان‌های موجود را به تمدن جدید توجیه کنند. این توجیه از منطق شروع می‌شود، یعنی به حدی اختلافات بین تمدن مدرن و تمدن جدید اسلامی متفاوت است که از منطق شروع شده و بعد در معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و نهایتاً نظریه‌پردازی و بعد کاربرد نظریه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: به دلیل اینکه یک تغییر گسترده نگاه به جهان است و از پایین‌ترین سطح یعنی شروع منطق تا عمل و رفتار را دربرمی‌گیرد، حیطه این تبیین بسیار گسترده است. طبیعتاً آن کسانی که در نوک پیکان این تغییرات قرار می‌گیرند و باید پیشتاز باشند، قشر نخبه و متخصصین جامعه هستند که در حوزه و دانشگاه قرار دارند بنابراین وظیفه حوزوی‌ها و دانشگاهیان در این جهاد تبیین از دیگران به مراتب بیشتر است.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم در جهاد تبیین موفق شویم یا سستی کنیم، تبیین‌های جهان و تمدن مدرن مجدداً ما را به آن شرایط رخوت‌آلودی می‌برد که قبل از طرح انقلاب اسلامی وجود داشت، اما اگر گوش به فرمان ولی زمان باشیم و بتوانیم در این جهاد تبیین توفیق پیدا کنیم، طبیعتاً افقی را در مقابل مردم می‌گشاییم که آن‌ها را به آینده امیدوار می‌کند و انگیزه می‌دهد به اینکه آن‌ها در تدارک تمدن جدید اسلامی انجام وظیفه کنند.

زاهدزاهدانی با تأکید بر اینکه رسالت دانشگاهیان و حوزویان در عرصه جهاد تبیین یک رسالت بسیار حیاتی و سنگین است، گفت: بیشترین کسانی که باید در این جهاد مشارکت کنند دانشگاهیان و حوزویان است که این مسائل را می‌فهمند و به زیربناهای تحلیل و تبیین آشنا هستند، البته طبیعتاً بردوش مردم عادی غیرمتخصص هم قرار می‌گیرد یعنی هر کسی به اندازه فهم و وسع خویش باید در این جهاد تبیین فعال شود تا بتوانیم افق جدید تمدن اسلامی را به روی مردم بگشاییم و با انگیزه و امید آن‌ها را به سمت این بهبود و رشدی که کل جامعه بشری را به خوشبختی و سعادت بیشتر دعوت می‌کند، سوق دهیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه در پاسخ به اینکه آیا پژوهشکده تحول و ارتقاء در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز برنامه‌ریزی برای ورود به جهاد تبیین و ایجاد تحول در گام دوم انقلاب را خواهد داشت، گفت: چون جهاد تبیین اعم از تحول در منطق، هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و نظریه‌پردازی آغاز می‌شود و این‌ها در حیطه تحقیقات بنیادی قرار می‌گیرند، طبیعتاً مؤسسه‌ای مانند پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی وظیفه بیشتری در این قسمت پیدا می‌کند که در این بخش از کار بیشتر فعالیت کند. به همین دلیل بحث‌های تحقیقاتی پژوهشکده تحول را از روش‌های تحقیق شروع کردیم و اکنون در حال بازسازی و تحرک در منطق هستیم و ان‌شاءالله بعد از اینکه الگوی متناسب منطقی و متناسب با تمدن جدید اسلامی طراحی شد، از آن برای طراحی و تدوین الگوی روش تحقیق استفاده خواهیم کرد و با این الگو شروع به نظریه‌پردازی می‌کنیم که راه را برای پیشرفت تمدن نوین اسلامی هموار کند.

 

    دکتر سیدسعید زاهدزاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز در پاسخ به اینکه رسالت دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین چیست، گفت: امروز در شرایط تقابل تمدنی قرار داریم. تمدن مدرن با توجه به کمبودهای معنوی، مشکلاتی دارد که تمام مسائل انسانی انسان‌ها را نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی افزود: اساساً انقلاب اسلامی برای این شکل گرفت که تمدن جدیدی را رقم بزند که کمبودهای تمدن مدرن و همچنین تمدن‌های قبل از آن را جبران کند و زمینه‌ای برای رشد و کمال انسان‌ها فراهم کند. با توجه به اینکه پیش‌زمینه روشن می‌شود که تمدن مدرن تعریف، توجیه و تحلیلی از شرایط روز و زندگی انسان‌ها دارد که در مقابل آن تحلیل و توصیف تمدن جدید مورد نظر اسلام قرار می‌گیرد.

زاهدزاهدانی ادامه داد: به عبارت دیگر اگر تحلیل و تعریف تمدن مدرن کفاف می‌داد نیازی به انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن جدید نبود اما چون آن تحلیل نمی‌تواند تمام کمالات و نیازمندی‌های انسان را دربرگیرد لذا نیاز است که تمدن جدیدی به وجود آید. چون تحلیل این تمدن جدید با تمدن قبلی متفاوت است. بنابراین کسانی که دست‌اندرکار تأسیس تمدن جدید هستند باید به تدریج جمعیت‌ها و انسان‌های موجود را به تمدن جدید توجیه کنند. این توجیه از منطق شروع می‌شود، یعنی به حدی اختلافات بین تمدن مدرن و تمدن جدید اسلامی متفاوت است که از منطق شروع شده و بعد در معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و نهایتاً نظریه‌پردازی و بعد کاربرد نظریه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: به دلیل اینکه یک تغییر گسترده نگاه به جهان است و از پایین‌ترین سطح یعنی شروع منطق تا عمل و رفتار را دربرمی‌گیرد، حیطه این تبیین بسیار گسترده است. طبیعتاً آن کسانی که در نوک پیکان این تغییرات قرار می‌گیرند و باید پیشتاز باشند، قشر نخبه و متخصصین جامعه هستند که در حوزه و دانشگاه قرار دارند بنابراین وظیفه حوزوی‌ها و دانشگاهیان در این جهاد تبیین از دیگران به مراتب بیشتر است.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم در جهاد تبیین موفق شویم یا سستی کنیم، تبیین‌های جهان و تمدن مدرن مجدداً ما را به آن شرایط رخوت‌آلودی می‌برد که قبل از طرح انقلاب اسلامی وجود داشت، اما اگر گوش به فرمان ولی زمان باشیم و بتوانیم در این جهاد تبیین توفیق پیدا کنیم، طبیعتاً افقی را در مقابل مردم می‌گشاییم که آن‌ها را به آینده امیدوار می‌کند و انگیزه می‌دهد به اینکه آن‌ها در تدارک تمدن جدید اسلامی انجام وظیفه کنند.

زاهدزاهدانی با تأکید بر اینکه رسالت دانشگاهیان و حوزویان در عرصه جهاد تبیین یک رسالت بسیار حیاتی و سنگین است، گفت: بیشترین کسانی که باید در این جهاد مشارکت کنند دانشگاهیان و حوزویان است که این مسائل را می‌فهمند و به زیربناهای تحلیل و تبیین آشنا هستند، البته طبیعتاً بردوش مردم عادی غیرمتخصص هم قرار می‌گیرد یعنی هر کسی به اندازه فهم و وسع خویش باید در این جهاد تبیین فعال شود تا بتوانیم افق جدید تمدن اسلامی را به روی مردم بگشاییم و با انگیزه و امید آن‌ها را به سمت این بهبود و رشدی که کل جامعه بشری را به خوشبختی و سعادت بیشتر دعوت می‌کند، سوق دهیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه در پاسخ به اینکه آیا پژوهشکده تحول و ارتقاء در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز برنامه‌ریزی برای ورود به جهاد تبیین و ایجاد تحول در گام دوم انقلاب را خواهد داشت، گفت: چون جهاد تبیین اعم از تحول در منطق، هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و نظریه‌پردازی آغاز می‌شود و این‌ها در حیطه تحقیقات بنیادی قرار می‌گیرند، طبیعتاً مؤسسه‌ای مانند پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی وظیفه بیشتری در این قسمت پیدا می‌کند که در این بخش از کار بیشتر فعالیت کند. به همین دلیل بحث‌های تحقیقاتی پژوهشکده تحول را از روش‌های تحقیق شروع کردیم و اکنون در حال بازسازی و تحرک در منطق هستیم و ان‌شاءالله بعد از اینکه الگوی متناسب منطقی و متناسب با تمدن جدید اسلامی طراحی شد، از آن برای طراحی و تدوین الگوی روش تحقیق استفاده خواهیم کرد و با این الگو شروع به نظریه‌پردازی می‌کنیم که راه را برای پیشرفت تمدن نوین اسلامی هموار کند.

 

نظر شما

captcha