امروز شنبه 1401/11/15
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

مسابقه

مسابقه کتاب «آیینه تمام نما» - تمدید مهلت لیست برندگان
ویدئو را به طور کامل مشاهده کنید و سپس به پرسشنامه پاسخ دهید.
(مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 15 شنبه 15 بهمن 1401)

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

نشست «تحول در علوم انسانی: طرح یک دیدگاه بومی» به مناسبت هفته پژوهش و فناوری به صورت حضوری و مجازی در سالن همایش های مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با همکاری پژوهشکده تحول و ارتقا علوم انسانی و اجتماعی و دانشگاه شیراز برگزار شد.

در ابتدای این نشست اخگر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در رابطه با برکات و اهمیت نشست ها و جلسات علمی- پژوهشی که در این مرکز با دعوت از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه در راستای تبیین مسائل فرهنگی جامعه برگزار می شود و هم چنین میزان اهمیت موضوع این نشست و اندیشه شکل گیری آن مطالبی را بیان کرد.

دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، دانشیار بخش جامعه شناسی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز پس از بیان تاریخچه ای از پیدایش علوم در غرب و جوامع اسلامی، به ایراد سخنرانی در رابطه با اهداف، عملکرد و کارکردهای پژوهشکده تحول و ارتقا علوم انسانی و اجتماعی و هم چنین میزان اهمیت علوم انسانی در حل مشکلات فرهنگی جوامع اسلامی پرداخت و گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بحث تحول علوم انسانی، این پژوهشکده در سال ۱۳۹۱ تأسیس و از جمله اهداف اصلی شکل گیری آن تلاش در راستای پیشرفت تمدن اسلامی با توجه به ارزش ها و فرهنگ بنیادین جامعه است.

زاهد زاهدانی افزود: اساساً علوم، مرتبط با فرهنگ هستند و فرهنگ ها علوم را تولید می کنند. فرهنگ ها در سه سطح فرهنگ بنیادی (ارزشی و اخلاقی)، فرهنگ علمی و فرهنگ عمومی (ارزش ها و هنجارهای عمومی) طبقه بندی می شوند. بنابراین علوم، مسائل عمومی مردم را حل می کنند و علم از فرهنگ جدا نیست.

وی ادامه داد: روش های تحقیق ستون همه علوم و به ویژه علوم انسانی هستند و باتوجه به اینکه سرنوشت جوامع وابسته به علوم انسانی است، بنابراین لزوم توجه به روش های پژوهش در علوم انسانی متناسب با جوامع اسلامی در راستای حل مشکلات جامعه و برقراری نظم در جامعه باید در اولویت برنامه ریزی های پژوهشی باشد.

دکتر سیدمحمدرضا تقوی، استاد روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز از دیگر سخنرانان این مراسم، در ادامه این نشست گفت: جامعه اسلامی باید به سمت هدف اصلی و نهایی که ظهور امام زمان (عج) است، حرکت کند و دانشمندان باید دانشی را تولید کنند که در این راستا باشد در غیر این صورت با استفاده از علوم غرب به سمت آشفتگی بیشتر پیش می رویم. وی افزود پدیده های جهان در حال تغییر هستند و در صورتی که این پدیده ها به سمت هدف نهایی حرکت نکنند، لازم است گرایش های پژوهش های جوامع اسلامی به سمت یافتن دلایل آن و نحوه سوق دادن و یک سو کردن پدیده ها تغییر کند.

شرکت کنندگان دراین نشست به صورت حضوری با ظرفیت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی و هم چنین به صورت غیر حضوری از طریق ارتباط با شبکه مجازی از سراسر ایران حضور داشتند و در پایان اساتید به سوالات مدعوین در رابطه با حیطه مورد بحث، پاسخ دادند.

نشست «تحول در علوم انسانی: طرح یک دیدگاه بومی» به مناسبت هفته پژوهش و فناوری به صورت حضوری و مجازی در سالن همایش های مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با همکاری پژوهشکده تحول و ارتقا علوم انسانی و اجتماعی و دانشگاه شیراز برگزار شد.

در ابتدای این نشست اخگر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در رابطه با برکات و اهمیت نشست ها و جلسات علمی- پژوهشی که در این مرکز با دعوت از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه در راستای تبیین مسائل فرهنگی جامعه برگزار می شود و هم چنین میزان اهمیت موضوع این نشست و اندیشه شکل گیری آن مطالبی را بیان کرد.

دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، دانشیار بخش جامعه شناسی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز پس از بیان تاریخچه ای از پیدایش علوم در غرب و جوامع اسلامی، به ایراد سخنرانی در رابطه با اهداف، عملکرد و کارکردهای پژوهشکده تحول و ارتقا علوم انسانی و اجتماعی و هم چنین میزان اهمیت علوم انسانی در حل مشکلات فرهنگی جوامع اسلامی پرداخت و گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بحث تحول علوم انسانی، این پژوهشکده در سال ۱۳۹۱ تأسیس و از جمله اهداف اصلی شکل گیری آن تلاش در راستای پیشرفت تمدن اسلامی با توجه به ارزش ها و فرهنگ بنیادین جامعه است.

زاهد زاهدانی افزود: اساساً علوم، مرتبط با فرهنگ هستند و فرهنگ ها علوم را تولید می کنند. فرهنگ ها در سه سطح فرهنگ بنیادی (ارزشی و اخلاقی)، فرهنگ علمی و فرهنگ عمومی (ارزش ها و هنجارهای عمومی) طبقه بندی می شوند. بنابراین علوم، مسائل عمومی مردم را حل می کنند و علم از فرهنگ جدا نیست.

وی ادامه داد: روش های تحقیق ستون همه علوم و به ویژه علوم انسانی هستند و باتوجه به اینکه سرنوشت جوامع وابسته به علوم انسانی است، بنابراین لزوم توجه به روش های پژوهش در علوم انسانی متناسب با جوامع اسلامی در راستای حل مشکلات جامعه و برقراری نظم در جامعه باید در اولویت برنامه ریزی های پژوهشی باشد.

دکتر سیدمحمدرضا تقوی، استاد روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز از دیگر سخنرانان این مراسم، در ادامه این نشست گفت: جامعه اسلامی باید به سمت هدف اصلی و نهایی که ظهور امام زمان (عج) است، حرکت کند و دانشمندان باید دانشی را تولید کنند که در این راستا باشد در غیر این صورت با استفاده از علوم غرب به سمت آشفتگی بیشتر پیش می رویم. وی افزود پدیده های جهان در حال تغییر هستند و در صورتی که این پدیده ها به سمت هدف نهایی حرکت نکنند، لازم است گرایش های پژوهش های جوامع اسلامی به سمت یافتن دلایل آن و نحوه سوق دادن و یک سو کردن پدیده ها تغییر کند.

شرکت کنندگان دراین نشست به صورت حضوری با ظرفیت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی و هم چنین به صورت غیر حضوری از طریق ارتباط با شبکه مجازی از سراسر ایران حضور داشتند و در پایان اساتید به سوالات مدعوین در رابطه با حیطه مورد بحث، پاسخ دادند.

نظر شما

captcha