امروز جمعه 1403/01/10
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

  محمدجواد هراتی در نشست علمی «جهاد تبیین» که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران داعیه‌دار تمدن اسلامی است و هر تمدنی بر پایه معیارها و ارزش‌های خاصی شکل می‌گیرد و علوم انسانی پایه و مبنای این مباحث است. باید توجه داشت که تمدن معاصر در غرب دو رکن اساسی دارد که یکی از آنها شکوفایی علوم تجربی و دیگری رشد علوم انسانی است و در حقیقت این تمدن جلوه عینی اندیشه‌های نو برخواسته از ساحت‌های مختلف علوم طبیعی و انسانی است.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی بخواهد تمدن‌ساز باشد، باید علوم انسانی متناسب با ماهیت خود را تولید کند. بنابراین پاسخ به این سوال که چرا نیاز به تحول در علوم انسانی است را باید در غایت تمدن‌سازی انقلاب اسلامی جستجو کرد. هر انقلابی بر مبنای پارادایم فکری خاصی شکل می گیرد و بر مبنای آن نظام موجود را به چالش کشیده و به دنبال ارائه الگویی جدید است، اما اگر این مبانی فکری در تداوم انقلاب همسو و همگون با تفکر انقلابی نباشد، نتیجه‌ای جز انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود را به دنبال نخواهد داشت.

هراتی با اشاره به خطر وارداتی بودن حوزه اندیشه و فکر گفت: برخی از حوزه‌های علوم انسانی موجود بر جنبه‌های هنجاری بومی تولید و نظریه‌پردازی نشده است و برای نیل به هدف غایی انقلاب اسلامی، تحول در آنها ضروری است. حوزه فناوری و تکنولوژی را می‌توان وارد کرد و یا شبیه آن را در داخل ساخت و اگر نیاز باشد آن را خریداری کرد و آن را به استخدام درآورد اما مباحث فکری و فرهنگی که به حوزه علوم انسانی مرتبط می‌شوند، اینگونه نیستند و خطر علوم انسانی وارداتی برای آینده تمدن‌سازی انقلاب اسلامی امری بدیهی است

قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی افزود: البته رویکرد بومی‌گرایی، به معنای نفی طرح اندیشه‌های وارداتی نیست و دانشگاه محل ارائه نظرات و دیدگاه‌های مختلف است. در صورتی که در فضای علمی اندیشه‌ها به بحث و ارزیابی و نقد گذاشته شود، کلام صحیح از ناصحیح تشخیص داده می‌شود و تولید فکر جدید متناسب با نیازها و مقتضیات درونی سرعت می پذیرد.

 

  محمدجواد هراتی در نشست علمی «جهاد تبیین» که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران داعیه‌دار تمدن اسلامی است و هر تمدنی بر پایه معیارها و ارزش‌های خاصی شکل می‌گیرد و علوم انسانی پایه و مبنای این مباحث است. باید توجه داشت که تمدن معاصر در غرب دو رکن اساسی دارد که یکی از آنها شکوفایی علوم تجربی و دیگری رشد علوم انسانی است و در حقیقت این تمدن جلوه عینی اندیشه‌های نو برخواسته از ساحت‌های مختلف علوم طبیعی و انسانی است.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی بخواهد تمدن‌ساز باشد، باید علوم انسانی متناسب با ماهیت خود را تولید کند. بنابراین پاسخ به این سوال که چرا نیاز به تحول در علوم انسانی است را باید در غایت تمدن‌سازی انقلاب اسلامی جستجو کرد. هر انقلابی بر مبنای پارادایم فکری خاصی شکل می گیرد و بر مبنای آن نظام موجود را به چالش کشیده و به دنبال ارائه الگویی جدید است، اما اگر این مبانی فکری در تداوم انقلاب همسو و همگون با تفکر انقلابی نباشد، نتیجه‌ای جز انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود را به دنبال نخواهد داشت.

هراتی با اشاره به خطر وارداتی بودن حوزه اندیشه و فکر گفت: برخی از حوزه‌های علوم انسانی موجود بر جنبه‌های هنجاری بومی تولید و نظریه‌پردازی نشده است و برای نیل به هدف غایی انقلاب اسلامی، تحول در آنها ضروری است. حوزه فناوری و تکنولوژی را می‌توان وارد کرد و یا شبیه آن را در داخل ساخت و اگر نیاز باشد آن را خریداری کرد و آن را به استخدام درآورد اما مباحث فکری و فرهنگی که به حوزه علوم انسانی مرتبط می‌شوند، اینگونه نیستند و خطر علوم انسانی وارداتی برای آینده تمدن‌سازی انقلاب اسلامی امری بدیهی است

قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی افزود: البته رویکرد بومی‌گرایی، به معنای نفی طرح اندیشه‌های وارداتی نیست و دانشگاه محل ارائه نظرات و دیدگاه‌های مختلف است. در صورتی که در فضای علمی اندیشه‌ها به بحث و ارزیابی و نقد گذاشته شود، کلام صحیح از ناصحیح تشخیص داده می‌شود و تولید فکر جدید متناسب با نیازها و مقتضیات درونی سرعت می پذیرد.

 

نظر شما

captcha