امروز چهارشنبه 1403/02/05
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

متن زیر یادداشتی است که دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، جامعه شناس و رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز درباره ضرورت تحول در علوم انسانی نوشته است:

یکی از پایه ای ترین دستورات الهی برای نشان دادن چگونگی رسیدن به جامعهء سالم و عاقبت به خیر، در آیهء زیر از سورهء آل عمران آمده است: وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً وَ لاٰ تَفَرَّقُوا وَ اُذْكُرُوا نِعْمَتَ اَللّٰهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدٰاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوٰاناً وَ كُنْتُمْ عَلىٰ شَفٰا حُفْرَةٍ مِنَ اَلنّٰارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهٰا كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اَللّٰهُ لَكُمْ آيٰاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿آل عمران، ۱۰۳﴾
و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید: آن گاه که دشمنان [یکدیگر] بودید، پس میان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شدید؛ و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. این گونه، خداوند نشانه هاى خود را براى شما روشن مى کند، باشد که شما راه یابید. (آل عمران۱۰۳)

بر اساس این آیه با چنگ زدن به ریسمان الهی و ممارست بر آن، در بیش از ۱۴۴۰ سال پیش، جامعهء اسلامی شکل گرفت. اما امروز با پیچیده تر شدن شرایط اجتماعی، برای تجدید آن بنا، باید گفت: که عشق آسان نمود اول/ولی افتاد مشکل ها.

از آن جا که انسان دارای سه وسیلهء شناخت حس، عقل و قلب است، باید با این سه وسیله به ریسمان خداوندی چنگ بزند تا به وحدت حقیقی و جامعهء متعالی دست یابد.
به عبارت دیگر باید با اتکاء به قلب بر محور الهی هم دل شود(در آیه: همان الفت بین قلب ها)، با استفاده از عقل الهی

هم فکر گردد (در آیه: با هم فکری رسول اکرم صلوات الله علیه و اصحاب ایشان و مسلمانان آن زمان بر محور وحی الهی) و در مرحلهء حسی بر اساس آن هم دلی و آن همفکری الهی، همکاری مورد رضای خداوند را بنا نهد (در آیه: با فرماندهی رسول اکرم صلوات الله علیه و استمرار تبعیت مردم آن زمان از ایشان).

هم دلی ها، فرهنگ بنیادی، هم فکری ها، فرهنگ تخصصی و همکاری ها، فرهنگ عمومی جامعه را شکل می دهند.
وقتی این سه لایهء فرهنگ بر اساس ریسمان الهی که همان محبت الهی به یکدیگر، منطق و روش عقلی مبتنی بر قول و فعل نبی اکرم صلوات الله علیه و ائمهء اطهار علیهم السلام و استمرار بر تبعیت از این هم دلی و هم فکری است، تنظیم گردد، جامعهء اسلامی شکل می گیرد.

با توجه به این که یک نظام مدیریتی برای ایجاد این هماهنگی های قلبی، عقلی و حسی، لازم است، بهترین و کامل ترین شخص مدیر که جانشین پیامبر باشد، همان امام معصوم است که منتظر ظهورش هستیم.

امروز ما در غیاب ایشان مفتخر به پیروی از نایبشان می باشیم. همه می دانیم که با پیچیده شدن شرایط اجتماعی این مدیریت، نرم افزاری لازم دارد که همان علوم انسانی اسلامی است. فرمان تحول در علوم انسانی رایج برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی، توسط حضرت نایب امام (ع) صادر شده است و هزاران نفر در حوزه و دانشگاه مشغول به آنند.

با تدوین علوم انسانی مبتنی بر قرآن کریم و قول و فعل معصومین علیهم السلام، ان شاالله با عزم ملت ایران، راه برای فراهم آمدن ظهور امام معصوم هموار می شود.

خدا کند که بنده و شما سعادت دریافت آن لحظه را داشته باشیم و از جمله کوشندگان این راه باشیم تا جامعه اسلامی تراز صدر اسلام، به فضل الهی شکل گیرد.

 

متن زیر یادداشتی است که دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، جامعه شناس و رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز درباره ضرورت تحول در علوم انسانی نوشته است:

یکی از پایه ای ترین دستورات الهی برای نشان دادن چگونگی رسیدن به جامعهء سالم و عاقبت به خیر، در آیهء زیر از سورهء آل عمران آمده است: وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً وَ لاٰ تَفَرَّقُوا وَ اُذْكُرُوا نِعْمَتَ اَللّٰهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدٰاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوٰاناً وَ كُنْتُمْ عَلىٰ شَفٰا حُفْرَةٍ مِنَ اَلنّٰارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهٰا كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اَللّٰهُ لَكُمْ آيٰاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿آل عمران، ۱۰۳﴾
و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید: آن گاه که دشمنان [یکدیگر] بودید، پس میان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شدید؛ و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. این گونه، خداوند نشانه هاى خود را براى شما روشن مى کند، باشد که شما راه یابید. (آل عمران۱۰۳)

بر اساس این آیه با چنگ زدن به ریسمان الهی و ممارست بر آن، در بیش از ۱۴۴۰ سال پیش، جامعهء اسلامی شکل گرفت. اما امروز با پیچیده تر شدن شرایط اجتماعی، برای تجدید آن بنا، باید گفت: که عشق آسان نمود اول/ولی افتاد مشکل ها.

از آن جا که انسان دارای سه وسیلهء شناخت حس، عقل و قلب است، باید با این سه وسیله به ریسمان خداوندی چنگ بزند تا به وحدت حقیقی و جامعهء متعالی دست یابد.
به عبارت دیگر باید با اتکاء به قلب بر محور الهی هم دل شود(در آیه: همان الفت بین قلب ها)، با استفاده از عقل الهی

هم فکر گردد (در آیه: با هم فکری رسول اکرم صلوات الله علیه و اصحاب ایشان و مسلمانان آن زمان بر محور وحی الهی) و در مرحلهء حسی بر اساس آن هم دلی و آن همفکری الهی، همکاری مورد رضای خداوند را بنا نهد (در آیه: با فرماندهی رسول اکرم صلوات الله علیه و استمرار تبعیت مردم آن زمان از ایشان).

هم دلی ها، فرهنگ بنیادی، هم فکری ها، فرهنگ تخصصی و همکاری ها، فرهنگ عمومی جامعه را شکل می دهند.
وقتی این سه لایهء فرهنگ بر اساس ریسمان الهی که همان محبت الهی به یکدیگر، منطق و روش عقلی مبتنی بر قول و فعل نبی اکرم صلوات الله علیه و ائمهء اطهار علیهم السلام و استمرار بر تبعیت از این هم دلی و هم فکری است، تنظیم گردد، جامعهء اسلامی شکل می گیرد.

با توجه به این که یک نظام مدیریتی برای ایجاد این هماهنگی های قلبی، عقلی و حسی، لازم است، بهترین و کامل ترین شخص مدیر که جانشین پیامبر باشد، همان امام معصوم است که منتظر ظهورش هستیم.

امروز ما در غیاب ایشان مفتخر به پیروی از نایبشان می باشیم. همه می دانیم که با پیچیده شدن شرایط اجتماعی این مدیریت، نرم افزاری لازم دارد که همان علوم انسانی اسلامی است. فرمان تحول در علوم انسانی رایج برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی، توسط حضرت نایب امام (ع) صادر شده است و هزاران نفر در حوزه و دانشگاه مشغول به آنند.

با تدوین علوم انسانی مبتنی بر قرآن کریم و قول و فعل معصومین علیهم السلام، ان شاالله با عزم ملت ایران، راه برای فراهم آمدن ظهور امام معصوم هموار می شود.

خدا کند که بنده و شما سعادت دریافت آن لحظه را داشته باشیم و از جمله کوشندگان این راه باشیم تا جامعه اسلامی تراز صدر اسلام، به فضل الهی شکل گیرد.

 

نظر شما

captcha