امروز سه شنبه 1403/01/28
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

 

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از پوستر دومین همایش «علوم انسانی – اسلامی» که در نشست مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اسلامی سازی دانشگاه ها گفت: حوزه و دانشگاه، دانشگاه اسلامی، موضوعات قرآنی مرتبط با دانشگاه اسلامی سه موضوعی است که در مجموع هیچکدام آن موفقیت چشمگیر را در پی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین بخش این محورهای سه گانه ارتباط با دانشگاه اسلامی است، افزود: در اسلامی کردن دانشگاه با دو رویکرد سلبی و ایجابی روبرو می‌باشیم؛ رویکرد سلبی یعنی اینکه مظاهر ضد اسلامی را از دانشگاه حذف کنیم، که رویکرد کامل نیست و نباید به آن بسنده کرد؛ هر چند تا به امروز بیشتر به این رویکرد عمل شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تقریباً هیچ معاون آموزشی را ندیده‌ام که در زمینه تحول نظام برنامه ریزی آموزشی و متون درسی به سمت تقویت فضایل اخلاقی گام جاندار و مؤثری را برداشته باشد.

وی ادامه داد: در بومی سازی و اسلامی کردن علوم کار ویژه ای صورت نگرفته است و اصلاً تعریف جامع و دقیقی از دانشگاه اسلامی ارائه نشده و کل آنچه به اسلامی کردن دانشگاه‌ها برمی‌گردد، واژه های مرکبی است که عملیاتی نمی‌شود و اثرگذاری ندارد.

رحیمی با بیان اینکه ما به دنبال تغییریم، نه سخنرانی و مباحث نظری و در راه اسلامی شدن دانشگاه ها به دنبال کار عملی می باشیم، اظهار داشت: بایستی کار گروهی به وجود بیاورید و بحث حوزه و دانشگاه را پیگیری کنید؛ یکی از مأموریت‌های مهم این مجمع بررسی سند بومی و اسلامی سازی دانشگاه ها است.

وی در پایان با بیان اینکه علم بومی باید تعریفی شود که یک مدیر بتواند آن را اجرایی کند، اظهار داشت: ابتدا باید مدرسه ساخت و سپس به تعلیم و دانشگاه اسلامی پرداخت؛ امید است با کمک شما موضوع اسلامی سازی دانشگاه ها پیگیری شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسم رونمایی از پوستر هفتمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی و رونمایی از پوستر دومین همایش (مجازی علوم انسانی_ اسلامی پژوهش و فناوری هم حضور یافته و به سخنرانی پرداخته بود.

 

 

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از پوستر دومین همایش «علوم انسانی – اسلامی» که در نشست مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اسلامی سازی دانشگاه ها گفت: حوزه و دانشگاه، دانشگاه اسلامی، موضوعات قرآنی مرتبط با دانشگاه اسلامی سه موضوعی است که در مجموع هیچکدام آن موفقیت چشمگیر را در پی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین بخش این محورهای سه گانه ارتباط با دانشگاه اسلامی است، افزود: در اسلامی کردن دانشگاه با دو رویکرد سلبی و ایجابی روبرو می‌باشیم؛ رویکرد سلبی یعنی اینکه مظاهر ضد اسلامی را از دانشگاه حذف کنیم، که رویکرد کامل نیست و نباید به آن بسنده کرد؛ هر چند تا به امروز بیشتر به این رویکرد عمل شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تقریباً هیچ معاون آموزشی را ندیده‌ام که در زمینه تحول نظام برنامه ریزی آموزشی و متون درسی به سمت تقویت فضایل اخلاقی گام جاندار و مؤثری را برداشته باشد.

وی ادامه داد: در بومی سازی و اسلامی کردن علوم کار ویژه ای صورت نگرفته است و اصلاً تعریف جامع و دقیقی از دانشگاه اسلامی ارائه نشده و کل آنچه به اسلامی کردن دانشگاه‌ها برمی‌گردد، واژه های مرکبی است که عملیاتی نمی‌شود و اثرگذاری ندارد.

رحیمی با بیان اینکه ما به دنبال تغییریم، نه سخنرانی و مباحث نظری و در راه اسلامی شدن دانشگاه ها به دنبال کار عملی می باشیم، اظهار داشت: بایستی کار گروهی به وجود بیاورید و بحث حوزه و دانشگاه را پیگیری کنید؛ یکی از مأموریت‌های مهم این مجمع بررسی سند بومی و اسلامی سازی دانشگاه ها است.

وی در پایان با بیان اینکه علم بومی باید تعریفی شود که یک مدیر بتواند آن را اجرایی کند، اظهار داشت: ابتدا باید مدرسه ساخت و سپس به تعلیم و دانشگاه اسلامی پرداخت؛ امید است با کمک شما موضوع اسلامی سازی دانشگاه ها پیگیری شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسم رونمایی از پوستر هفتمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی و رونمایی از پوستر دومین همایش (مجازی علوم انسانی_ اسلامی پژوهش و فناوری هم حضور یافته و به سخنرانی پرداخته بود.

 

نظر شما

captcha