Compartir en Telegram مدیر اخبار الجمعة ۲۰۲۲/۱۲/۲۳ | ۱۳:۴۳ TPL_MOHIYEDDIN_ARTICLE_HITS دومین همایش ملی «تحول در علوم انسانی» آغاز بهکار کرد همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، طی آیینی از پوستر دومین همایش ملی «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی» با عنوان «تحول در تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای مقام معظم رهبری» رونمایی شد. این مراسم با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش فارس و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز ترتیب یافت. استاندار فارس در آیین رونمایی از پوستر دومین همایش ملی تحول در علوم انسانی، ضمن تبریک روز وحدت حوزه دانشگاه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح، بیان کرد: اگر بهعنوان یک مسلمان و یک ایرانی، هدف از استقلال نظام را از ما سؤال کنند، با توجه به آنچه برگرفته از فرمایش امامین انقلاب، قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی است، باید گفت که استقلال یک نظام توحیدی منجر به استقرار ارزشهای معنوی و اخلاقی در کشور میشود. دکتر محمدهادی ایمانیه بیان کرد: قرار نبود تعداد اتوبانها را ۱۰۰برابر کنیم، اگرچه نیاز است؛ اما این وسیله محسوب میشود نه هدف؛ چراکه هدف انسانپروری و رسیدن به اوج کمال انسانی بوده است. او همچنین با بیان اینکه اگر قبول داریم که جامعه نسبت به مباحث تعلیم و تربیت مشکلاتی دارد و بیمار است و باید نسبت به شناخت این بیماری، نوع و علت آن و همچنین درمان صحیح همت گمارد، گفت: عالم بی عمل تاثیرگذاری در جامعه نخواهد داشت؛ از همینرو باید به دنبال عالمانی باشیم که راه درمان را بشناسند و خود الگویی در حوزه تربیتی باشند؛ البته نوع نگاهها به جای دیگری معطوف میشود و در شناخت همین عالمان هم عاجز میمانیم. دکتر ایمانیه ادامه داد: اگر برگزاری این همایش با اصرار و توسط مسئولان کشور تأثیر خوبی خواهد داشت، چراکه نشان میدهد بیماری را شناختهاند و در صدد درمان آن برآمدهاند. او همچنین خواستار خروجی عملیاتی این همایش شد و گفت: متاسفانه طی سالهای پس از انقلاب کیفیت را فدای کمیت کردیم، درحالیکه با حجم زیادی از واحدهای معارف و کلاسهای دینی مواجه هستیم که باید نتایج مطلوب تری را به دنبال داشته باشند، اما اینگونه نبوده و انتظار این است که در حوزهی تربیت آسیبشناسی انجام شود. استاندار فارس با بیان اینکه طی سه ماه اخیر با حرکاتی ازسوی بعضی جوانان مواجه شدیم، گفت: باید کیفیت اقدامات در زمینهی رشد معنوی مجددا اولویت اول قرار گیرد. دکتر ایمانیه با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ما دچار مشکلاتی است که باید اصلاح شوند، تمرکزگرایی بیشاز حد را از چالشهای مهم در بخش دانشگاهی عنوان کرد و گفت: تمام تصمیمها معطوف به وزارتخانه شده و مصوبه هیئت امنای دانشگاهها با این همه اساتید فرهیخته را باید یک کارشناس از وزارتخانه تأیید کند که صحیح نیست. استاندار فارس پیشنهاد داد که مسؤولان وزارت علوم، اتخاذ تصمیمات دانشگاهی را به دانشگاههای برتر کشور تفویض کنند و مطمئن باشید که ضرر نخواهیم کرد. تحول در علوم انسانی در دانشگاهها کمتر دنبال شده است رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء در علوم انسانی و اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم ضمن تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: تحول در علوم انسانی از همین گزارهی اصلی به دست میآید که دو نهاد اصلی آموزشی و پرورشی جامعه هستند و باید اتحادی بین آنها برقرار شود تا به بالندگی همدیگر کمک کنند. دکتر سید سعید زاهد زاهدانی ادامه داد: از زمانیکه نظام لیبرال دموکراسی بر جهان سیطره گستراند، متاسفانه یک جهان عاری از معنویت را شاهد بودیم؛ آنچه که این تحول را مدیریت و نرمافزار این سلطهجویی را اداره میکند، علوم انسانی است که از قرن ۱۹ شکل گرفت، در قرن ۲۰ به اوج رسید و در قرن ۲۱ نواقص آن بروز کرد. دکتر زاهد با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ درواقع شورشی بود در نظام ظالمانه لیبرال سرمایهداری و در مقابل دیکتاتوری و استعماری که در دنیا شکل گرفته بود، گفت: طی چهاردهه شاید کمتوجهی شد و به نظر رسید که همان نرمافزاری که تمدن لیبرال سرمایهداری را شکل داد، میتواند به ما هم برای حل مسائل کمک کند، اما وقتی کارنامهی ۴۰ ساله خود را مشاهده میکنیم، ضمن مشاهدهی کارنامهی مطلوب سختافزاری، متوجه شدیم که در بحث معنویت که قرار بود انقلاب اسلامی آن را برای دنیا جبران کند، موفق نبودیم و بسیاری از مسائلی که در دنیای لیبرال سرمایهداری وجود داشت به کشور ما هم منتقل شد. او اظهار کرد: امامین انقلاب این را میدانستند و هشدار دادند و به همین دلیل رهبر انقلاب تحول در علوم انسانی را گوشزد کردند و از سال ۷۱ فرمان علوم انسانی را صادر کردند، اما کمتر در دانشگاهها دنبال شد ولی در حوزه مطلوبتر پیش رفت. دکتر زاهد با بیان اینکه سلسله همایشهای تحول در علوم انسانی از سال ۹۶ آغاز کردیم وپس از آن با شیوع کرونا نتوانستیم این همایش را در موضوعات جدید برگزار کنیم و اکنون امکان آن فراهم شده است، افزود: تحول در تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای مقام معظم رهبری بهعنوان موضوع مهم و اصلی این همایش قرار گرفته است. گفتنی است، در این برنامه دو میزگرد با موضوع «ضرورت تحول در تعلیم و تربیت» و «چشماندازها، پیشنهادات و راهکارهای تحول در تعلیم و تربیت» با سخنرانی دکتر مرزوقی (استا مطالعات برنامهریزی درسی دانشگاه شیراز)، دکتر زاهد (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیراز)، دکتر سلیمی (دانشیار آموزش عالی)، دکتر روزیطلب (هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان) و دکتر عسکری (مدیرکل آموزش و پرورش فارس) نیز برگزار شد. همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، طی آیینی از پوستر دومین همایش ملی «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی» با عنوان «تحول در تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای مقام معظم رهبری» رونمایی شد. این مراسم با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش فارس و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز ترتیب یافت. استاندار فارس در آیین رونمایی از پوستر دومین همایش ملی تحول در علوم انسانی، ضمن تبریک روز وحدت حوزه دانشگاه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح، بیان کرد: اگر بهعنوان یک مسلمان و یک ایرانی، هدف از استقلال نظام را از ما سؤال کنند، با توجه به آنچه برگرفته از فرمایش امامین انقلاب، قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی است، باید گفت که استقلال یک نظام توحیدی منجر به استقرار ارزشهای معنوی و اخلاقی در کشور میشود. دکتر محمدهادی ایمانیه بیان کرد: قرار نبود تعداد اتوبانها را ۱۰۰برابر کنیم، اگرچه نیاز است؛ اما این وسیله محسوب میشود نه هدف؛ چراکه هدف انسانپروری و رسیدن به اوج کمال انسانی بوده است. او همچنین با بیان اینکه اگر قبول داریم که جامعه نسبت به مباحث تعلیم و تربیت مشکلاتی دارد و بیمار است و باید نسبت به شناخت این بیماری، نوع و علت آن و همچنین درمان صحیح همت گمارد، گفت: عالم بی عمل تاثیرگذاری در جامعه نخواهد داشت؛ از همینرو باید به دنبال عالمانی باشیم که راه درمان را بشناسند و خود الگویی در حوزه تربیتی باشند؛ البته نوع نگاهها به جای دیگری معطوف میشود و در شناخت همین عالمان هم عاجز میمانیم. دکتر ایمانیه ادامه داد: اگر برگزاری این همایش با اصرار و توسط مسئولان کشور تأثیر خوبی خواهد داشت، چراکه نشان میدهد بیماری را شناختهاند و در صدد درمان آن برآمدهاند. او همچنین خواستار خروجی عملیاتی این همایش شد و گفت: متاسفانه طی سالهای پس از انقلاب کیفیت را فدای کمیت کردیم، درحالیکه با حجم زیادی از واحدهای معارف و کلاسهای دینی مواجه هستیم که باید نتایج مطلوب تری را به دنبال داشته باشند، اما اینگونه نبوده و انتظار این است که در حوزهی تربیت آسیبشناسی انجام شود. استاندار فارس با بیان اینکه طی سه ماه اخیر با حرکاتی ازسوی بعضی جوانان مواجه شدیم، گفت: باید کیفیت اقدامات در زمینهی رشد معنوی مجددا اولویت اول قرار گیرد. دکتر ایمانیه با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ما دچار مشکلاتی است که باید اصلاح شوند، تمرکزگرایی بیشاز حد را از چالشهای مهم در بخش دانشگاهی عنوان کرد و گفت: تمام تصمیمها معطوف به وزارتخانه شده و مصوبه هیئت امنای دانشگاهها با این همه اساتید فرهیخته را باید یک کارشناس از وزارتخانه تأیید کند که صحیح نیست. استاندار فارس پیشنهاد داد که مسؤولان وزارت علوم، اتخاذ تصمیمات دانشگاهی را به دانشگاههای برتر کشور تفویض کنند و مطمئن باشید که ضرر نخواهیم کرد. تحول در علوم انسانی در دانشگاهها کمتر دنبال شده است رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء در علوم انسانی و اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم ضمن تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: تحول در علوم انسانی از همین گزارهی اصلی به دست میآید که دو نهاد اصلی آموزشی و پرورشی جامعه هستند و باید اتحادی بین آنها برقرار شود تا به بالندگی همدیگر کمک کنند. دکتر سید سعید زاهد زاهدانی ادامه داد: از زمانیکه نظام لیبرال دموکراسی بر جهان سیطره گستراند، متاسفانه یک جهان عاری از معنویت را شاهد بودیم؛ آنچه که این تحول را مدیریت و نرمافزار این سلطهجویی را اداره میکند، علوم انسانی است که از قرن ۱۹ شکل گرفت، در قرن ۲۰ به اوج رسید و در قرن ۲۱ نواقص آن بروز کرد. دکتر زاهد با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ درواقع شورشی بود در نظام ظالمانه لیبرال سرمایهداری و در مقابل دیکتاتوری و استعماری که در دنیا شکل گرفته بود، گفت: طی چهاردهه شاید کمتوجهی شد و به نظر رسید که همان نرمافزاری که تمدن لیبرال سرمایهداری را شکل داد، میتواند به ما هم برای حل مسائل کمک کند، اما وقتی کارنامهی ۴۰ ساله خود را مشاهده میکنیم، ضمن مشاهدهی کارنامهی مطلوب سختافزاری، متوجه شدیم که در بحث معنویت که قرار بود انقلاب اسلامی آن را برای دنیا جبران کند، موفق نبودیم و بسیاری از مسائلی که در دنیای لیبرال سرمایهداری وجود داشت به کشور ما هم منتقل شد. او اظهار کرد: امامین انقلاب این را میدانستند و هشدار دادند و به همین دلیل رهبر انقلاب تحول در علوم انسانی را گوشزد کردند و از سال ۷۱ فرمان علوم انسانی را صادر کردند، اما کمتر در دانشگاهها دنبال شد ولی در حوزه مطلوبتر پیش رفت. دکتر زاهد با بیان اینکه سلسله همایشهای تحول در علوم انسانی از سال ۹۶ آغاز کردیم وپس از آن با شیوع کرونا نتوانستیم این همایش را در موضوعات جدید برگزار کنیم و اکنون امکان آن فراهم شده است، افزود: تحول در تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای مقام معظم رهبری بهعنوان موضوع مهم و اصلی این همایش قرار گرفته است. گفتنی است، در این برنامه دو میزگرد با موضوع «ضرورت تحول در تعلیم و تربیت» و «چشماندازها، پیشنهادات و راهکارهای تحول در تعلیم و تربیت» با سخنرانی دکتر مرزوقی (استا مطالعات برنامهریزی درسی دانشگاه شیراز)، دکتر زاهد (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیراز)، دکتر سلیمی (دانشیار آموزش عالی)، دکتر روزیطلب (هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان) و دکتر عسکری (مدیرکل آموزش و پرورش فارس) نیز برگزار شد. COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT COM_FARA_COMMENT_SUBMIT