Compartir en Telegram مدیر اخبار الجمعة ۲۰۲۲/۱۰/۰۷ | ۰۹:۳۴ TPL_MOHIYEDDIN_ARTICLE_HITS نقش مقالات ترویجی در توسعه علوم انسانی وزیر علوم درباره منظور از عبارت علوم انسانی اسلامی، گفت: منظور از اسلامی شدن علوم انسانی این است که ما باید بخشی از علوم انسانی که برای یک فرهنگ و زیستبوم خاص است را بومی خودمان کنیم. دکتر محمدعلی زلفیگل در خصوص نگرانیهای برخی اساتید در مورد اسلامیشدن علوم انسانی، گفت: ممکن است بخشی از علوم انسانی که در دنیا مد نظر است، مرتبط با فرهنگ آن جوامع باشد. منظور از علوم انسانی اسلامی این است که بخشی از علوم انسانی که برای یک فرهنگ و زیستبوم خاص است را باید بومی خودمان کنیم. وی ادامه داد: این حرف غیر منطقی نیست؛ چرا که ممکن است در حوزه علوم انسانی، انجام یک اقدامی در یک زیستبوم عرف و فاقد هرگونه مشکلی باشد، ولی همان اقدام، با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد. ما باید قسمتهای علمی خاص آن حوزه را با تعریف بومی در جامعه خودمان به کار بگیریم. وزیر علوم با بیان این موضوع که مهم این است که علم دست چه کسی باشد، گفت: علم اگر به دست یک نفر با نگاه اسلامی باشد، میتواند آن را با نوع نگاه اسلامی ترویج دهد و مطرح کند و اگر دست کسی که اعتقاد ندارد، باشد آن را به شیوه دیگری مطرح میکند. نقش ترویج علم در آییننامه جدید ارتقا زلفیگل در پاسخ به این سوال که چرا موضوع ترویج علم در کشور ما مغفول مانده و ارتباط جامعه علمی ما با متن جامعه ضعیف است، توضیح داد: شاید تا کنون نوع نگاه ما در وزارت علوم بیشتر به تولید علم بوده و نسبت به ترویج علم کممهری و کمتوجهی داشتیم. در ارزیابیهای علمی خود به افرادی که در این زمینه تلاش میکردند، توجه زیادی نداشتیم و زیرساختها برای این نوع مجلات را ایجاد نکردیم و آنها را معرفی نکردیم. وی با بیان اینکه در آییننامه جدید ارتقا، به این موضوع توجه خواهد شد، ادامه داد: ما در آییننامه جدید ارتقا، حتما این موضوع را در نظر میگیریم تا کسی که میخواهد استادیار یا دانشیار شود، حتما مقالات علمی ترویجی هم داشته باشد. وزیر علوم گفت: یک استاد دانشگاه باید این هنر را داشته باشد که دانش تخصصی خود را به گونهای بنویسد که مردم عادی هم آن را بخوانند و بفهمند. بنابراین ما باید هم به تولید علم و هم به ترویج علم توجه داشته باشیم. در این بخش علاوه بر وزارت علوم، صدا و سیما نیز میتواند نقش کلیدی داشته باشد. رسیدن به دانایی سزارینی و آسانسوری نیست وی تصریح کرد: در وزارت علوم ۴۴۰ انجمن علمی داریم، از صدا و سیما درخواست کردم که همانطور که برای فوتبال برنامه خاصی دارد یا بازیگران را معرفی میکند، برنامههای فیکس علمی تهیه کند و هر هفته یک انجمن علمی و کارکردهای یک رشته را معرفی کند. وزیر علوم با بیان اینکه ما ۲۰ میلیون تحصیلکرده در جامعه داریم، خاطر نشان کرد: دانایی سزارینی و آسانسوری نمیشود، دانایی تدریجی است و جامعه ما نیز تدریجی در حال رشد است و باید در این زمینه حوصله به خرج داد وزیر علوم درباره منظور از عبارت علوم انسانی اسلامی، گفت: منظور از اسلامی شدن علوم انسانی این است که ما باید بخشی از علوم انسانی که برای یک فرهنگ و زیستبوم خاص است را بومی خودمان کنیم. دکتر محمدعلی زلفیگل در خصوص نگرانیهای برخی اساتید در مورد اسلامیشدن علوم انسانی، گفت: ممکن است بخشی از علوم انسانی که در دنیا مد نظر است، مرتبط با فرهنگ آن جوامع باشد. منظور از علوم انسانی اسلامی این است که بخشی از علوم انسانی که برای یک فرهنگ و زیستبوم خاص است را باید بومی خودمان کنیم. وی ادامه داد: این حرف غیر منطقی نیست؛ چرا که ممکن است در حوزه علوم انسانی، انجام یک اقدامی در یک زیستبوم عرف و فاقد هرگونه مشکلی باشد، ولی همان اقدام، با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد. ما باید قسمتهای علمی خاص آن حوزه را با تعریف بومی در جامعه خودمان به کار بگیریم. وزیر علوم با بیان این موضوع که مهم این است که علم دست چه کسی باشد، گفت: علم اگر به دست یک نفر با نگاه اسلامی باشد، میتواند آن را با نوع نگاه اسلامی ترویج دهد و مطرح کند و اگر دست کسی که اعتقاد ندارد، باشد آن را به شیوه دیگری مطرح میکند. نقش ترویج علم در آییننامه جدید ارتقا زلفیگل در پاسخ به این سوال که چرا موضوع ترویج علم در کشور ما مغفول مانده و ارتباط جامعه علمی ما با متن جامعه ضعیف است، توضیح داد: شاید تا کنون نوع نگاه ما در وزارت علوم بیشتر به تولید علم بوده و نسبت به ترویج علم کممهری و کمتوجهی داشتیم. در ارزیابیهای علمی خود به افرادی که در این زمینه تلاش میکردند، توجه زیادی نداشتیم و زیرساختها برای این نوع مجلات را ایجاد نکردیم و آنها را معرفی نکردیم. وی با بیان اینکه در آییننامه جدید ارتقا، به این موضوع توجه خواهد شد، ادامه داد: ما در آییننامه جدید ارتقا، حتما این موضوع را در نظر میگیریم تا کسی که میخواهد استادیار یا دانشیار شود، حتما مقالات علمی ترویجی هم داشته باشد. وزیر علوم گفت: یک استاد دانشگاه باید این هنر را داشته باشد که دانش تخصصی خود را به گونهای بنویسد که مردم عادی هم آن را بخوانند و بفهمند. بنابراین ما باید هم به تولید علم و هم به ترویج علم توجه داشته باشیم. در این بخش علاوه بر وزارت علوم، صدا و سیما نیز میتواند نقش کلیدی داشته باشد. رسیدن به دانایی سزارینی و آسانسوری نیست وی تصریح کرد: در وزارت علوم ۴۴۰ انجمن علمی داریم، از صدا و سیما درخواست کردم که همانطور که برای فوتبال برنامه خاصی دارد یا بازیگران را معرفی میکند، برنامههای فیکس علمی تهیه کند و هر هفته یک انجمن علمی و کارکردهای یک رشته را معرفی کند. وزیر علوم با بیان اینکه ما ۲۰ میلیون تحصیلکرده در جامعه داریم، خاطر نشان کرد: دانایی سزارینی و آسانسوری نمیشود، دانایی تدریجی است و جامعه ما نیز تدریجی در حال رشد است و باید در این زمینه حوصله به خرج داد COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT COM_FARA_COMMENT_SUBMIT