الیوم الجمعة 2024/11/22
Skip to main content
×

تحذير

Assign the component VirtueMart to a menu item

منشورات پژوهشکده

MOD_FARA_CONTENTS_MORE
کتاب

کتاب ۶

  • سال نشر: 1401
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: 1
  • شابک: 908-961-531-102-3
  • ناشر: بنیاد علوم انسانی اسلامی
TPL_MOHIYEDDIN_BOOK_PRESENTATION

دوره های آموزشی

مدرس: آیت الله علی اکبر کلانتری

زمان: (برگزار شده)

مکان: سالن جلسات مدرسه آقاباباخان

محور تدریس: کتاب «مبانی، اصول و روش استنباط علوم انسانی اسلامی»

نشست ها و همایش ها

سخنرانان: آیات عظام سبحانی، اعرافی، دژکام و آقایان دکتر داوری اردکانی، دکتر گلشنی

زمان: پنجشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ساعت ۱۰ تا ۱۲

مکان: سالن جلسات مدرسه آقاباباخان

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این‌که برای آغاز حرکت در تولید علوم انسانی اسلامی، باید به شناخت نظام اندیشه اسلامی پرداخته شود، گفت: تولیدکننده علوم انسانی باید خطوط اندیشه قرآنی و اسلامی را بداند. مرحله دیگر شناخت مبانی و روش علوم انسانی از دیدگاه قرآن است.

آیت‌الله محمود رجبی گفت: پیش از انقلاب، آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های ما مبتنی بر مبانی سکولاریستی و الحادی بود که زندگی، فکر و اندیشه نسل آینده را تهدید می کرد و نظام آموزشی در آن زمان نمی‌توانست به مقابله با تهاجم و پاسخگویی به شبهات برآید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اقدامات علامه مصباح یزدی در این زمینه گفت: علامه مصباح یزدی با شناختی که از علوم انسانی و برنامه‌های حوزه علمیه داشت، برنامه تحولی به عنوان مکمل برنامه حوزه را تدوین کرد که هدف آن جلوگیری از این تهدید و آسیب و کارآمدسازی حوزه برای تامین و مقابله با این تهاجم بود.

وی هدف از آموزش علوم انسانی اسلامی به فضلای حوزه با رویکرد انتقادی را معبری برای تولید علوم انسانی قرآن‌بنیاد با علوم اسلامی دانست و عنوان کرد: اقدام ایشان چند جانبه بود که به تربیت نیروی انسانی و تدوین علوم انسانی قرآن‌بنیاد منجر شد تا فضلای حوزه تدریس و تحصیل حوزه علوم انسانی اسلامی را فراهم کنند و استادان را برای تدریس در این حوزه آماده کنند.

رجبی خاطرنشان کرد: علوم انسانی باید توسط استادان این عرصه اجرا شود و باید محققانی تربیت شوند که در وضعیت کنونی مسیر را ادامه دهند. بر همین اساس علامه سعی کردند که به علوم انسانی در بستری که مسائل و مبانی خود را دارد توجه شود؛ ایشان معتقد بود که باید علوم انسانی اسلامی را شناخت و مبانی آن را به دست آورد و نقد کرد.

وی در خصوص اقدامات علامه مصباح در خصوص بحث معارف اندیشه اسلامی، گفت: وی پس از انقلاب که امام راحل طرح بازسازی علوم انسانی را مطرح کردند، اقدامات لازم را آغاز کردند. در همان زمان برخی کارشکنی علیه این اقدامات را شروع کردند و این طرح متوقف شد؛ اما علامه به مسیر خود ادامه دادند. مسیر بعدی علامه مصباح تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بود که به تربیت محققان بپردازد.

رجبی با بیان این‌که برای آغاز حرکت در تولید علوم انسانی اسلامی باید به شناخت نظام اندیشه اسلامی پرداخته شود، افزود: تولیدکننده علوم انسانی باید خطوط اندیشه قرآنی و اسلامی را بداند. مرحله دیگر شناخت مبانی و روش علوم انسانی از دیدگاه قرآن است. ضمن اینکه شناخت علم مورد نظر با رویکرد انتقادی است و محققان در موسسه امام خمینی تا مقطع دکتری این رشته‌ها را خوانده‌اند و شناخت کافی در فسلفه و نقد فلسفه آن علم را می‌دانند و به روش استنباط از منابع اسلامی شناخت لازم دارند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این‌که برای آغاز حرکت در تولید علوم انسانی اسلامی، باید به شناخت نظام اندیشه اسلامی پرداخته شود، گفت: تولیدکننده علوم انسانی باید خطوط اندیشه قرآنی و اسلامی را بداند. مرحله دیگر شناخت مبانی و روش علوم انسانی از دیدگاه قرآن است.

آیت‌الله محمود رجبی گفت: پیش از انقلاب، آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های ما مبتنی بر مبانی سکولاریستی و الحادی بود که زندگی، فکر و اندیشه نسل آینده را تهدید می کرد و نظام آموزشی در آن زمان نمی‌توانست به مقابله با تهاجم و پاسخگویی به شبهات برآید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اقدامات علامه مصباح یزدی در این زمینه گفت: علامه مصباح یزدی با شناختی که از علوم انسانی و برنامه‌های حوزه علمیه داشت، برنامه تحولی به عنوان مکمل برنامه حوزه را تدوین کرد که هدف آن جلوگیری از این تهدید و آسیب و کارآمدسازی حوزه برای تامین و مقابله با این تهاجم بود.

وی هدف از آموزش علوم انسانی اسلامی به فضلای حوزه با رویکرد انتقادی را معبری برای تولید علوم انسانی قرآن‌بنیاد با علوم اسلامی دانست و عنوان کرد: اقدام ایشان چند جانبه بود که به تربیت نیروی انسانی و تدوین علوم انسانی قرآن‌بنیاد منجر شد تا فضلای حوزه تدریس و تحصیل حوزه علوم انسانی اسلامی را فراهم کنند و استادان را برای تدریس در این حوزه آماده کنند.

رجبی خاطرنشان کرد: علوم انسانی باید توسط استادان این عرصه اجرا شود و باید محققانی تربیت شوند که در وضعیت کنونی مسیر را ادامه دهند. بر همین اساس علامه سعی کردند که به علوم انسانی در بستری که مسائل و مبانی خود را دارد توجه شود؛ ایشان معتقد بود که باید علوم انسانی اسلامی را شناخت و مبانی آن را به دست آورد و نقد کرد.

وی در خصوص اقدامات علامه مصباح در خصوص بحث معارف اندیشه اسلامی، گفت: وی پس از انقلاب که امام راحل طرح بازسازی علوم انسانی را مطرح کردند، اقدامات لازم را آغاز کردند. در همان زمان برخی کارشکنی علیه این اقدامات را شروع کردند و این طرح متوقف شد؛ اما علامه به مسیر خود ادامه دادند. مسیر بعدی علامه مصباح تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بود که به تربیت محققان بپردازد.

رجبی با بیان این‌که برای آغاز حرکت در تولید علوم انسانی اسلامی باید به شناخت نظام اندیشه اسلامی پرداخته شود، افزود: تولیدکننده علوم انسانی باید خطوط اندیشه قرآنی و اسلامی را بداند. مرحله دیگر شناخت مبانی و روش علوم انسانی از دیدگاه قرآن است. ضمن اینکه شناخت علم مورد نظر با رویکرد انتقادی است و محققان در موسسه امام خمینی تا مقطع دکتری این رشته‌ها را خوانده‌اند و شناخت کافی در فسلفه و نقد فلسفه آن علم را می‌دانند و به روش استنباط از منابع اسلامی شناخت لازم دارند.

COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT

captcha