Compartir en Telegram مدیر اخبار یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ | ۰۹:۱۷ ۲۸۷ بازدید اصول حکمرانی اسلامی، تحقق آزادی، عدالت و امنیت است حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد اظهارداشت: حکمرانی به معنای هدایتگری فرآیندها و تنظیمگری و به عبارت دیگر مقررات گذاری، رصد و اصلاح آنهاست. استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حکمرانی فرایند هشت مرحلهای است که در حوزه دفاع حکمرانی خوبی داریم، اما در حوزه فرهنگ عمومی حکمرانی یا نداریم یا ضعیف هستیم. وی تصریح کرد: اگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی تلاش نکنیم نمیتوانیم در حوزه حکمرانی اسلامی نظر بدهیم، از طرفی سیاستها و سندهای متفاوتی در عرصه فرهنگ نوشته شده که در ادامه سند تنظیمگری و بخشهای آن دیده نشده به عنوان نمونه سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است اما تنظیم گری متناسب با این سند نداریم. حجت الاسلام خسروپناه عنوان کرد: در حکمرانی باید احکام شرعی ملاک باشد، همچنین در تدوین حکمرانی در مقولات مختلف، همه علوم اسلامی باید به کار گرفته شود و تمامی علوم باید به میدان بیایند. وی خاطرنشان کرد: در علوم فناورانه حکمرانی موفقی داشته ایم که در حوزه سلولهای بنیادی ستاد فناوری سلولهای بنیادین داریم؛ هر کجا دستاوردهای مثبتی داشتیم به دلیل گذراندن فرآیندها است و حکمرانی تکنولوژی نرم اجتماعی است که همواره این عرصه زاده علوم پایه هستند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریهها، علوم پایه را کشف میکنند اما نظریههای تکنیکال را کشف میکنیم، علوم پایه در ساحت کشف است به عنوان نمونه جدول مندلیوف کشف است اما از این جدول برای تکنولوژی مهندسی استفاده میکنیم که ساحت نرم و سخت است. وی افزود: حکمرانی یک تکنولوژی است و علت اینکه علوم طبیعی و مهندسی کارآمد است برای آن است که تبدیل به تکنولوژی میشوند و به همین دلیل از آنجا که علوم اجتماعی به تکنولوژی تبدیل نشدند موفقیت چندانی نداشته است. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: اصول حکمرانی اسلامی، تحقق آزادی، عدالت و امنیت است، چراکه اگر این امر محقق نشود، در تمام اقسام حکمرانی اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گرفتار روزمرگی میشویم. وی بیان کرد: همچنین مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را دومین اصل حکمرانی اسلامی است در حالی که برخی دم از مشارکت میزنند ولی منظورشان فقط حزب و قبیله است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشارکت حداکثری نشات گرفته از ولایت و رابطه ناگسستنی اُمت با امام است، همه مردم چه شیعه و چه سنی در دایره ولایت قرار میگیرند، از این رو اهل کتاب هم میتوانند قرار بگیرند. وی اظهار داشت: یکی از ویژگیهای ولایت اُخوت است که شامل سه نوع ایمانی، اسلامی و انسانی میباشد، همچنین مدیریت جهادی، مسئولیتپذیری، شفافیت، پاسخگویی و صداقت به عنوان دیگر اصول حکمرانی اسلامی است. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: در حکمرانی اسلامی باید به اصل تسهیلگری نیز توجه ویژهای داشته باشیم، همچنین شایسته سالاری، خودسازی، استقلال و عزت ملی و تمدن سازی نیز در حکمرانی اسلامی مورد توجه است. حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد اظهارداشت: حکمرانی به معنای هدایتگری فرآیندها و تنظیمگری و به عبارت دیگر مقررات گذاری، رصد و اصلاح آنهاست. استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حکمرانی فرایند هشت مرحلهای است که در حوزه دفاع حکمرانی خوبی داریم، اما در حوزه فرهنگ عمومی حکمرانی یا نداریم یا ضعیف هستیم. وی تصریح کرد: اگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی تلاش نکنیم نمیتوانیم در حوزه حکمرانی اسلامی نظر بدهیم، از طرفی سیاستها و سندهای متفاوتی در عرصه فرهنگ نوشته شده که در ادامه سند تنظیمگری و بخشهای آن دیده نشده به عنوان نمونه سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است اما تنظیم گری متناسب با این سند نداریم. حجت الاسلام خسروپناه عنوان کرد: در حکمرانی باید احکام شرعی ملاک باشد، همچنین در تدوین حکمرانی در مقولات مختلف، همه علوم اسلامی باید به کار گرفته شود و تمامی علوم باید به میدان بیایند. وی خاطرنشان کرد: در علوم فناورانه حکمرانی موفقی داشته ایم که در حوزه سلولهای بنیادی ستاد فناوری سلولهای بنیادین داریم؛ هر کجا دستاوردهای مثبتی داشتیم به دلیل گذراندن فرآیندها است و حکمرانی تکنولوژی نرم اجتماعی است که همواره این عرصه زاده علوم پایه هستند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریهها، علوم پایه را کشف میکنند اما نظریههای تکنیکال را کشف میکنیم، علوم پایه در ساحت کشف است به عنوان نمونه جدول مندلیوف کشف است اما از این جدول برای تکنولوژی مهندسی استفاده میکنیم که ساحت نرم و سخت است. وی افزود: حکمرانی یک تکنولوژی است و علت اینکه علوم طبیعی و مهندسی کارآمد است برای آن است که تبدیل به تکنولوژی میشوند و به همین دلیل از آنجا که علوم اجتماعی به تکنولوژی تبدیل نشدند موفقیت چندانی نداشته است. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: اصول حکمرانی اسلامی، تحقق آزادی، عدالت و امنیت است، چراکه اگر این امر محقق نشود، در تمام اقسام حکمرانی اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گرفتار روزمرگی میشویم. وی بیان کرد: همچنین مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را دومین اصل حکمرانی اسلامی است در حالی که برخی دم از مشارکت میزنند ولی منظورشان فقط حزب و قبیله است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشارکت حداکثری نشات گرفته از ولایت و رابطه ناگسستنی اُمت با امام است، همه مردم چه شیعه و چه سنی در دایره ولایت قرار میگیرند، از این رو اهل کتاب هم میتوانند قرار بگیرند. وی اظهار داشت: یکی از ویژگیهای ولایت اُخوت است که شامل سه نوع ایمانی، اسلامی و انسانی میباشد، همچنین مدیریت جهادی، مسئولیتپذیری، شفافیت، پاسخگویی و صداقت به عنوان دیگر اصول حکمرانی اسلامی است. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: در حکمرانی اسلامی باید به اصل تسهیلگری نیز توجه ویژهای داشته باشیم، همچنین شایسته سالاری، خودسازی، استقلال و عزت ملی و تمدن سازی نیز در حکمرانی اسلامی مورد توجه است. نظر شما ارسال