امروز سه شنبه 1403/02/11
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در پیامی ویدیویی به همایش طب حکمت بنیان که در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: دکتر ولایتی سالهاست دغدغه حکمی سازی علوم داشتند و دارند و در این زمینه گام های اساسی برداشته اند.

وی با اشاره به نسبت حکمت و سلامت گفت: حکمت واژه ای ایرانی اسلامی است و معادلی در زبانهای دیگر ندارد. حکمت سه ساحت بینش، منش و کنش دارد که بر سلامت تاثیر می گذارد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت در ساحت بینش علم و عقل و فهم است. طبیبان هر شناخت و معرفتی نسبت به انسان داشته باشند در سلامت تاثیر گذار است. یعنی گستره بیماری انسانی سلولی با انسان سلولی و روحی متنفاوت است. اگر انسان را مجموعه سلولها بدانیم یا انسان را مجموعه ای از سلول ها و روح بدانیم با هم متفاوت است اینگونه هویت انسان هویت ملکی و ملکوتی پیدا می کند. چنین شناختی از انسان گستره سلامت و بیماری اش تفاوت پیدا می کند. همچنان که شناخت طب جسمی لازم است شناخت طب روحانی نیز نیاز است.

خسروپناه ادامه داد: حکمت در ساحت منش فضائل اخلاقی است، اخلاص و خردگرایی، بصیرت، غیرت که در مفاهیم قرآنی هستند ساحت منش حکمت است. تفاوت طبیب حکیم با غیرحکیم در این زمینه آشکار است. طبیب غیرحکیم دنبال درآمد و پول درآوردن است ولی طبیب حکیم فضیلت محور است و دغدغه دین و دنیا دارد.

وی بیان کرد: ساحت سوم ساحت کنشی است که شامل مردم داری و حکمرانی عادلانه است، باید حکمرانی سلامت در راستای منافع مردم داشته باشیم، اگر طب با ساحت کنشی حکمت پیوند برقرار کند، دغدغه مردم در اولویت قرار می گیرد. اگر طباطبت به اختاپوس طب تبدیل شود باید بدانیم که طب از حکمت فاصله گرفته است. اینگونه سیاستگذاری و مقررات گذاری به گونه ای خواهد بود که نفع عده ای را در بر خواهد داشت.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حکمت علم نافع مبتنی بر عقلانیت است که بر طب و طبیب اثر می گذارد از قدیم به طبیب حکیم چون دانش طب را برای سلامت همه جانبه مردم دنبال می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در پیامی ویدیویی به همایش طب حکمت بنیان که در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: دکتر ولایتی سالهاست دغدغه حکمی سازی علوم داشتند و دارند و در این زمینه گام های اساسی برداشته اند.

وی با اشاره به نسبت حکمت و سلامت گفت: حکمت واژه ای ایرانی اسلامی است و معادلی در زبانهای دیگر ندارد. حکمت سه ساحت بینش، منش و کنش دارد که بر سلامت تاثیر می گذارد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت در ساحت بینش علم و عقل و فهم است. طبیبان هر شناخت و معرفتی نسبت به انسان داشته باشند در سلامت تاثیر گذار است. یعنی گستره بیماری انسانی سلولی با انسان سلولی و روحی متنفاوت است. اگر انسان را مجموعه سلولها بدانیم یا انسان را مجموعه ای از سلول ها و روح بدانیم با هم متفاوت است اینگونه هویت انسان هویت ملکی و ملکوتی پیدا می کند. چنین شناختی از انسان گستره سلامت و بیماری اش تفاوت پیدا می کند. همچنان که شناخت طب جسمی لازم است شناخت طب روحانی نیز نیاز است.

خسروپناه ادامه داد: حکمت در ساحت منش فضائل اخلاقی است، اخلاص و خردگرایی، بصیرت، غیرت که در مفاهیم قرآنی هستند ساحت منش حکمت است. تفاوت طبیب حکیم با غیرحکیم در این زمینه آشکار است. طبیب غیرحکیم دنبال درآمد و پول درآوردن است ولی طبیب حکیم فضیلت محور است و دغدغه دین و دنیا دارد.

وی بیان کرد: ساحت سوم ساحت کنشی است که شامل مردم داری و حکمرانی عادلانه است، باید حکمرانی سلامت در راستای منافع مردم داشته باشیم، اگر طب با ساحت کنشی حکمت پیوند برقرار کند، دغدغه مردم در اولویت قرار می گیرد. اگر طباطبت به اختاپوس طب تبدیل شود باید بدانیم که طب از حکمت فاصله گرفته است. اینگونه سیاستگذاری و مقررات گذاری به گونه ای خواهد بود که نفع عده ای را در بر خواهد داشت.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حکمت علم نافع مبتنی بر عقلانیت است که بر طب و طبیب اثر می گذارد از قدیم به طبیب حکیم چون دانش طب را برای سلامت همه جانبه مردم دنبال می کردند.

نظر شما

captcha