امروز پنج شنبه 1403/01/09
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

سومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، امام جمعه فقید شیراز، با حضور جمعی از مسئولان ارشد استان فارس و بدون حضور مخاطب، در شیراز برگزار شد.

سومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، امام جمعه فقید شیراز، با حضور جمعی از مسئولان ارشد استان فارس و بدون حضور مخاطب، در شیراز برگزار شد.

سومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، امام جمعه فقید شیراز شنبه ۲۹ آذرماه با سخنرانی آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس و امام جمعه شیراز، آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی عضو مجلس خبرگان رهبری و کامران باقری ‌لنکرانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در مجموعه هنر آفتاب و بدون حضور مخاطب، برگزار شد.

این آیین با همکاری مشترک دفتر نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز، بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت‌الله حائری، صدا و سیمای مرکز فارس، سازمان رسانه‌ای اوج و بیت آن مرحوم برگزار شد.

دکتر محمد هادی ایمانیه:

در ابتدای این مراسم رئیس هیات امنای بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی از فعالیت های گسترده این بنیاد در عرصه های مختلف برای ترویج اندیشه های این عالم ربانی خبر داد.
دکتر محمد هادی ایمانیه با گرامیداشت سومین سالگرد ارتحال آیت الله حائری شیرازی و تشکر از بانیان وبینار بزرگداشت آن عالم ربانی اظهار داشت: در ماه های آخر حیات آیت الله حائری، ایشان مدیریت بنیاد علوم انسانی اسلامی خویش را به بنده سپرد.
او با اشاره به اقدامات انجام شده در سال های اخیر اظهار داشت: در ابتدای شروع به کار بنیاد، با همکاری جمعی از علاقه مندان در قم و شیراز و بیت آیت الله حائری به جمع آوری تمام مستندات و نوارهای صوتی و تصویری ایشان پرداختیم.
مشاور وزیر بهداشت افزود: در این راستا ۳۰ هزار و ۲۸۶ مطلب اعم از نوار، فیلم مصاحبه و... آرشیو و ۷۵۰۰ فایل صوتی به متن تبدیل شد که نزدیک به ۷۰ نفر برای تایپ و پیاده سازی مطالب مشغول فعالیت هستند.
ایمانیه خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون ۱۰ کتاب از آیت الله حائری چاپ شده و برای ۱۰ کتاب دیگر نیز قراردادهایی منعقد شده که تا آخر خرداد ۱۴۰۰ چاپ می شود.
او همچنین گفت: انعقاد قرارداد برای ایجاد یک سامانه برای بارگذاری آثار ایشان از دیگر اقدامات بنیاد برای ترویج افکار و اندیشه های آیت الله حائری بوده است ضمن اینکه پژوهشکده علوم انسانی اسلامی نیز در مدرسه آقاباباخان شیراز راه اندازی شده و تعدادی از اساتید در آنجا مشغول پژوهش و تحقیق هستند.
تولید ۲۱ پادکست، ۱۱۳ کلیپ، ۷۰ عکس نوشته، برگزاری مسابقه کتابخوانی سراسری کشوری از ۲ کتاب تمثیلات آیت الله حائری و... از دیگر اقدامات بنیاد علوم انسانی اسلامی حائری بوده که آقای ایمانیه به آن ها اشاره کرد.
رئیس هیات امنای بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی همچنین از برگزاری مسابقه هفتگی آثار آیت الله حائری در سیمای فارس خبر داد و گفت: هر هفته هدایایی به قید قرعه کشی به برندگان اهدا می شود.
ایمانیه همچنین گفت: در فضای مجازی نیز کانال آیت الله حائری در پیام رسان ایتا با ۲۰ هزار عضو ایجاد شده است.
او خاطرنشان کرد: جلسات ماهیانه نیز با حضور اساتید برجسته قم و شیراز برگزار خواهد شد که در این راستا تا حد امکان، در خدمت آیت الله دژکام نماینده محترم ولی فقیه نیز خواهیم بود.
ایمانیه از رایزنی با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای حذف ربا که از آرزوهای آیت الله حائری بود خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری مجلس، آرا و عقاید ایشان را در مورد ربا به قانون تبدیل کنیم.
رئیس هیات امنای بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی در پایان نیز گفت: آیت الله حائری در روزهای آخر عمر مبارک خویش به بنده گفتند حذف ربا را تبدیل به یک قانون کشوری کنید که امیدواریم با همراهی نمایندگان مجلس یازدهم که از ارادتمندان به ایشان هستند، این موضوع عملیاتی شود.

 

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی:

در ادامه جلسه نماينده ولي فقيه در استان كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري كه آيت‌الله حائری را عالم متفكر ناميدند، گفت: آيت‌الله حائري هم از حفظ برخوردار بود و هم از فكر. و فكرش بر حفظش غلبه داشت اما حافظه‌ای سحر‌انگيز نيز داشت.
آيت الله سيد شرف‌ الدين ملك حسينی در آئین سومین سالگرد ارتحال آیت الله حائری ابراز داشت: آيت الله حائری كتابخانه‌ای متحرك بود و خودباوری از بركات وجود و زندگي ايشان بود.
وي افزود: او انواع بهره گيری از عقل را داشت هم تفهم و تفقه، هم تفكر و تعقل و اين از الطاف خداوند به ايشان بود.
عضو مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: مادر ايشان مربي اصلي آيت ‌الله حائري بود.
ملك‌حسيني با بيان اينكه انسان عالي و متعالی نسبت به انسان دانی وظيفه و رسالت دارد، گفت: هنر اين است كه تكليف را به تكريم بدل كنيم تا شخصيت فرد كرامت يابد.
او با بيان اينكه آيت‌الله حائری به عقل مبتني بر وحي معتقد بود، افزود: نگاه دوم و نگاه متفاوت از ديگر عناصر شخصيتی وی بود و تلاش می‌كرد به آنچه می‌داند عمل كند و هميشه در پی تاثير بود و هم خود را نصيحت مي‌كرد و هم ديگران را.
آيت‌الله ملك حسيني دغدغه علمی آيت‌الله حائري را در علوم عقلی عنوان كرد و گفت: گرچه فلسفه را مي‌دانست و مي‌فهميد هرگز به فلسفه‌هاي مايل رايج نبود و معتقد بود وقتي قرآن و سنت در دسترس است چرا بايد ذهن را در معرض انديشه‌های ديگران قرار داد.
وی آيت‌الله حائري را مشرف به مسائل مربوط به انسان دانست و عنوان كرد: او انسان را متفاوت با ديگران شرح مي‌كرد و انسان را موجودی فطرت‌گرا و خدامحور می‌دانست و از همين رو انديشه توحيدی او از انسان آغاز شده بود.
آيت‌الله ملك حسينی ادامه داد: آيت‌الله حائری در مباحث علوم انسانی به علومی كه ساخته و پرداخته بيگانگان بود در سه حوزه مبادی، مسائل و غايات و نتايج نقد داشت و نقد‌های اصيل را برخاسته از نقد مبتنی بر نقل می‌دانست.
وي با بيان اينكه او معتقد بود مفاهيم فقهی نبايد انتزاعی و تجريدی شود، بيان كرد: از ديد ايشان فقه بايد بر انسان و حيات او تطبيق شود؛ از همين رو از انسان و حياتش، نياز و ظرفيتش آغاز مي‌كرد تا بداند چگونه به حكم فقهی می‌رسد.
نماينده مردم كهگيلويه و بويراحمد در مجلس خبرگان ادامه داد: آيت‌الله حائری در تحليل آيات مثال‌زدنی بود و روايات را تفسير آيات مي‌ديد؛ اما به سعه مفهومی در روايات معتقد بود. او مفهوم را در گذشته می‌ديد اما در گذشته نمی‌ايستاد و به لحاظ سيطره بر معلقات سبع، اشعار شعرای دوره‌ جاهلي و ديگر منابع پيش از اسلام توان درك بسياری داشت و فهم موثقی از مفاهيم حاصل می كرد.
وي با تاكيد بر اينكه آيت‌الله حائری در سی سال پايان عمر بيش از هر چيز به مساله ربا می‌پرداخت، اضافه كرد: او در اين زمينه دريغی از افشاگري نداشت. گاه مسخره می‌شد، گاه مورد حمله قرار می گرفت و به او تعرض می‌شد؛ اما هرگز زير بار نمی‌رفت و از مبنايش در علم فراوان استفاده می‌كرد و معتقد بود ربا هم كساد است و هم فساد.
آيت‌الله ملك‌ حسيني بيان داشت: او با بررسي موضوع ربا در قرآن به مفهومي رسيده بود بر اين اساس كه نمي‌توان پول را اعتباري دانست و احكام شرعي را هم جاري كرد.
وی افزود: ايشان معتقد بود پول اعتباری كه مدام در نوسان است، نمی تواند به عنوان يك ابزار در اعتقاد دينی مصرف شود و بايد به طلا و نقره بازگشت و موضوع احيای درهم و دينار را مطرح كرد كه مورد تمسخر علما و غيرعلما قرار گرفت.
وي اضافه كرد: آيت‌الله حائری در اين زمينه قائل بود به اينكه اقتصاد اسلامی بايد بر مدار مال باشد؛ نه بر مدار پول اعتباری؛ چراكه پول اعتباری يا فرد را ظالم می‌كند يا مظلوم و پس از اين، موارد اخلاقي حول فساد را استحصال مي‌كرد و درباره آن هشدار می‌داد.

 

آیت‌الله لطف‌الله دژکام:

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله حائری گفت: امیدوار هستیم که نام و یاد علامه گرانقدر، مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی بیش از پیش در این شهر و در کشور ما زنده نگه داشته شود و تفکر و اندیشه ناب ایشان، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به کلام مولای متقیان حضرت علی(ع)، افزود: از کلمات قصار امیرالمومنین(ع) این است که بالعلم اَطاع الربّ؛ اگر بناست که خدا در این عالم، از سوی بندگان اطاعت شود چاره‌ای نیست جز آنکه دانش پا به عرصه بگذارد و میدان‌دار امور شود و اگر بناست که دانش، محور پرستش خدای متعال باشد، آنچنان که ملاصدرا نیز می‌گوید تمام اجزای عالم هستی ذی‌شعور است و تسبیح خدا میگوید، باید به یک مرجع تولید و نشر علمِ حقیقی تبدیل شویم.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز دعوای ما در دنیا، بر سر پذیرش یا عدم پذیرش ربوبیت پروردگار است، گفت: دغدغه جدی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی همین بسط علم و دانش حقیقی و رشد اندیشه مردم با هدف ترویج دین‌داری و باور توحید در سطح جامعه بود.
وی با تأکید بر اینکه برای اینکه توحید و دین‌داری در سطح جامعه ما عمق پیدا کند و ریشه‌دار شود باید علم و دانش را بیش از پیش به‌کار گیریم، گفت: هم‌اکنون در گام دوم انقلاب، اگر می‌خواهیم آماده ظهور حضرت بقیةالله الاعظم(عج) شویم، باید به دانش و علم اهمیت دهیم.
آیت‌الله دژکام یادآور شد: حوزه شیراز در گذشته الهام بخش حوزه‌های علمیه مرجع در جهان اسلام بوده و بزرگانی چون آیت‌الله حائری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه قم، متأثر از اساتید حوزه شیراز بوده‌اند لذا امروز شیراز باید بار دیگر در تولید و نشر علوم دینی و اسلامی و نیز علوم تجربی سرامد جهان اسلام شود و عقب‌ماندگی‌های این عرصه را جبران کند.

دکتر کامران باقری لنکرانی:

در ادامه مراسم دکتر کامران باقری لنکرانی به فعالیت‌های مختلف این روحانی برجسته پرداخت و گفت: همه ما به مبارزات سیاسی و فضائل اخلاقی و منش‌های آیت‌الله حائری واقف هستیم کما اینکه ایشان هجرت در قم و در مکتب امام(ره) تربیت شدند و مبارزاتی که داشتند و بعد از آن هجرت به شیراز و مبارزات ایشان در مسجد شمشیر‌‌گرها و تبعید و شکنجه و حضور در مجلس شورای اسلامی و استاد اخلاق شهید رجایی شدند که این همه فعالیت یک شخصیتی را در ایشان شکل داد که حقیقتاً می‌توان دستگیر افراد در دوران غیبت دانست.
وی با اشاره به خاطراتی از آیت‌الله حائری افزود: آیت‌الله حائری می‌فرمودند، من این چیزی که دارم با نگاه کردن به قرآن و احادیث یاد گرفتم لذا به یاد دارم که روزی تعدادی از کشور ژاپن به شیراز آمده بودند و آیت‌الله حائری با آنان جلسه داشت و بعد از جلسه دیدم که حرف‌های آیت‌الله حائری روی آنها تاثیر داشت زیرا حرف از توحید بود و ژاپنی‌ها عملا موحد نیستند و ایشان در آن جلسه با نگاهی که ژاپنی‌ها به کوه و عظمت آن دارند با آیه‌ای وارد بحث توحید شده بودند که بسیار اثرگذار بود.
این فعال سیاسی به نقش مهم آیت‌الله حائری شیرازی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله حائری شیرازی هیچ وقت خود را از مسیر انقلاب جدا نکرد بلکه در مسیر انقلاب بسیار زحمت کشیدند، آزار دیدند که همه را به جان خریدند که در پیام رهبر معظم انقلاب هم مشاهده کردیم که درباره آیت‌الله حائری فرمودند، آیت‌الله حائری جوانان مومنی را پرورش دادند و افکار اسلامی، قرآنی و انقلابی را ترویج کردند.
باقری لنکرانی اظهار کرد: آیت‌الله حائری می‌فرمودند، دشمن می‌خواهد رهبر معظم انقلاب را مات کند همان‌گونه که در بازی شطرنج شاه را نمی‌کشند و آن را مات می‌کنند لذا دشمن تمام تلاشش این است که رهبر معظم انقلاب را مات کند و ما باید همه تلاش‌مان این باشد که رهبر معظم انقلاب هیچ وقت در چنین معرض قرار نگیرند و منویات ایشان جاری و باقی بماند.
وی ادامه داد: آیت‌الله حائری می‌فرمودند، ما در کلیات با هم اختلاف نداریم زیرا همه حرف خوب و حرف از توحید میزنند اما اشکال ما آنجاست که اینها تبدیل به مصداق باید شود که نظام علم عمل است و مثال بارزی که همیشه بر ورد زبان داشتند بحث اقتصاد اسلامی بود که می‌گفتند اسم را عوض کردند اما همان ربا که جنگ با خداست در حال انجام است و هرجا که ما توانستیم آن دستگاه را بر اساس تفکر دینی پیش ببریم پیروز شدیم.
وزیر اسبق بهداشت افزود: در جایی دیگر آیت‌الله حائری می‌فرمودند، امام مبارزات‌شان را بر اساس تفکر دینی و قرآنی شکل داده‌اند زیرا در تفکر قرآنی باید دشمن را افشا کرد نه اینکه با انتقام و خون‌خواهی برخورد کرد لذا هر وقت ما سیاست و مملکت را قرآنی کردیم آنجا پیروز شدیم و هرجا شکست خوردیم به علت غفلت از قرآن بوده است.
باقری لنکرانی گفت: نظام علم، عمل است که در عرصه های مختلف آن را به ظهور برسانیم که امروزه نیاز به علومی داریم که راه‌گشا باشد و یکی از ویژگی‌های بارز دیگر آیت الله حائری شیرازی تفکر در خصوص رفع مشکلات کشور بود.

 

نظر شما

captcha