امروز پنج شنبه 1403/01/09
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

دکتر سیدسعید زاهد زاهدانی، مسئول پژوهشکده در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه شاخص‌های انقلابی‌گری مردم و مسئولان با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب چیست، گفت: با توجه به آنچه که از فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین حضرت امام می‌توان استفاده کرد، شاخص انقلابی‌گری برای مسئولان این است که هدفشان بر پایه نظام قسط و عدل باشد و با در نظر داشتن این هدف متعالی که نهایتاً تحت زعامت ولی‌عصر(عج) اتفاق می‌افتد حرکت کنند و در این حرکت سر از پا نشناسند و چیزی مانعشان قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: مسئول انقلابی کسی است که هر مانعی که سر راهشان قرار می‌گیرد به عنوان فرصت تلقی کند نه وسیله عقب‌نشینی و ناامیدی یعنی از تمام شرایط و امکاناتی که در اطرافشان وجود دارد، برای رسیدن به آن غایت قسط و عدلی که باید تحت زعامت ولی‌عصر(عج) اتفاق بیفتد، استفاده کند به عبارت دیگر هر کسی در هر مسئولیتی که امروز قرار دارد باید این‌گونه حساب کند که دولت منتظر یا عضو دولت منتظر است یعنی ما هم در انتظار ظهور هستیم. دولت، دولتمردان و تمام کسانی که در دستگاه‌های اجرایی هستند باید سازمان و محیط کار خود را سازمان منتظر تلقی کنند و در آن راستا فعالیت کنند بنابراین مدیر انقلابی چنین صفاتی را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به شاخص‌های انقلابی‌گری مردم نیز اشاره کرد و گفت: مردم انقلابی هم کسانی هستند که در راستای تحقق نظام عدل اسلامی هر کاری که از دستشان بر می‌آید در هر حرفه، شغل و پستی که قرار دارند، تلاش کنند که وظیفه خودشان را عین کسی که در دولت اسلامی و دولت امام زمان(عج) است کار کنند.

وی ادامه داد: این در نظر داشتن آن غایت و سلوک بر اساس امید و تلاش به نظر می‌آید که مردم را در آن فضای انقلابی قرار دهد و هر کسی هر کاری از دستش بر می‌آید، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و بدون در نظر گرفتن هر مانعی عین آب که وقتی که در کوه و بیابان و هر جایی که است حرکت می‌کند اگر جایی جلوش سد شود نمی‌ایستد و راه پیدا کرده و سعی می‌کند که حتی اگر شود سنگ را هم سوراخ کند و از لابه‌لای سنگ‌ها عبور کند، یک شخص انقلابی قاعدتاً باید این چنین عمل کند و در راستای هدف که همان حکومت حضرت حجت است، فعالیت کند.

مسئول پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز در پاسخ به این سؤال که انقلابی واقعی کدام است؟ گفت: همان‌طور که اشاره شد، انقلابی واقعی کسی است که هیچ مانعی بر سر راهش نتواند او را از حرکت به سمت هدف باز دارد که هدف هم همان حکومت عدل الهی است.

زاهدانی همچنین در پاسخ به اینکه مهم‌ترین راهکارهای دفاع از انقلاب و تقویت دستاوردهای انقلاب چیست؟ بیان کرد: انقلاب اسلامی یک رسالت جهانی دارد و تاریخ‌ساز است و می‌خواهد تاریخ موجود را به مجرای اصلی خود برگرداند یعنی از زمانی که تمدن مدرن پایه‌گذاری شد در تاریخ تکامل بشر انحراف ایجاد شد و به سمت دنیا، مطامع دنیایی، لذت‌جویی، عمل‌گرایی و سودجویی رفت، مسیر اصلی جهان یا بشر رو به تکامل، به سمت خشنودی خدا است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد انقلاب اسلامی می‌خواهد این شرایط موجودی را که تمدن مدرن به وجود آورده و مسیر تکامل بشر را منحرف کرده و به سمت لذت‌جویی و سودجویی تغییر داده است، به سمت خشنودی الهی برگرداند پس تمام کسانی که خود را یار انقلاب می‌دانند با توجه به این هدف باید موضع‌گیری کنند و بدانند که طی این مسیر جز با تمسک قرآن و عترت ممکن نیست یعنی اگر باز بخواهیم به دست خودمان با خودخواهی و خودبینی انسانی حرکت کنیم ممکن است مسیر تمدن مدرن تغییر کند اما آن هم باز یک مسیر انحرافی دیگر است.

زاهدانی در پایان با تصریح اینکه در صورتی می‌توانیم آن مسیر کمال بشری را هموار کنیم و پیش ببریم که متمسک به قرآن و عترت شویم، گفت: باید با این رویکرد با تمسک به آن‌ها با استمداد از خداوند تبارک و تعالی و پیروی از پیامبر و امامانش مسیر را پیش ببریم و دائم هم باید چک و کنترل کنیم که از مسیر منحرف نشویم، اگر پی این قطب‌نما را در خودمان تعبیه کنیم به نظر می‌رسد که انقلاب اسلامی به آن اهدافی که برایش شکل گرفته است، خواهد رسید

دکتر سیدسعید زاهد زاهدانی، مسئول پژوهشکده در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه شاخص‌های انقلابی‌گری مردم و مسئولان با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب چیست، گفت: با توجه به آنچه که از فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین حضرت امام می‌توان استفاده کرد، شاخص انقلابی‌گری برای مسئولان این است که هدفشان بر پایه نظام قسط و عدل باشد و با در نظر داشتن این هدف متعالی که نهایتاً تحت زعامت ولی‌عصر(عج) اتفاق می‌افتد حرکت کنند و در این حرکت سر از پا نشناسند و چیزی مانعشان قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: مسئول انقلابی کسی است که هر مانعی که سر راهشان قرار می‌گیرد به عنوان فرصت تلقی کند نه وسیله عقب‌نشینی و ناامیدی یعنی از تمام شرایط و امکاناتی که در اطرافشان وجود دارد، برای رسیدن به آن غایت قسط و عدلی که باید تحت زعامت ولی‌عصر(عج) اتفاق بیفتد، استفاده کند به عبارت دیگر هر کسی در هر مسئولیتی که امروز قرار دارد باید این‌گونه حساب کند که دولت منتظر یا عضو دولت منتظر است یعنی ما هم در انتظار ظهور هستیم. دولت، دولتمردان و تمام کسانی که در دستگاه‌های اجرایی هستند باید سازمان و محیط کار خود را سازمان منتظر تلقی کنند و در آن راستا فعالیت کنند بنابراین مدیر انقلابی چنین صفاتی را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به شاخص‌های انقلابی‌گری مردم نیز اشاره کرد و گفت: مردم انقلابی هم کسانی هستند که در راستای تحقق نظام عدل اسلامی هر کاری که از دستشان بر می‌آید در هر حرفه، شغل و پستی که قرار دارند، تلاش کنند که وظیفه خودشان را عین کسی که در دولت اسلامی و دولت امام زمان(عج) است کار کنند.

وی ادامه داد: این در نظر داشتن آن غایت و سلوک بر اساس امید و تلاش به نظر می‌آید که مردم را در آن فضای انقلابی قرار دهد و هر کسی هر کاری از دستش بر می‌آید، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و بدون در نظر گرفتن هر مانعی عین آب که وقتی که در کوه و بیابان و هر جایی که است حرکت می‌کند اگر جایی جلوش سد شود نمی‌ایستد و راه پیدا کرده و سعی می‌کند که حتی اگر شود سنگ را هم سوراخ کند و از لابه‌لای سنگ‌ها عبور کند، یک شخص انقلابی قاعدتاً باید این چنین عمل کند و در راستای هدف که همان حکومت حضرت حجت است، فعالیت کند.

مسئول پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز در پاسخ به این سؤال که انقلابی واقعی کدام است؟ گفت: همان‌طور که اشاره شد، انقلابی واقعی کسی است که هیچ مانعی بر سر راهش نتواند او را از حرکت به سمت هدف باز دارد که هدف هم همان حکومت عدل الهی است.

زاهدانی همچنین در پاسخ به اینکه مهم‌ترین راهکارهای دفاع از انقلاب و تقویت دستاوردهای انقلاب چیست؟ بیان کرد: انقلاب اسلامی یک رسالت جهانی دارد و تاریخ‌ساز است و می‌خواهد تاریخ موجود را به مجرای اصلی خود برگرداند یعنی از زمانی که تمدن مدرن پایه‌گذاری شد در تاریخ تکامل بشر انحراف ایجاد شد و به سمت دنیا، مطامع دنیایی، لذت‌جویی، عمل‌گرایی و سودجویی رفت، مسیر اصلی جهان یا بشر رو به تکامل، به سمت خشنودی خدا است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد انقلاب اسلامی می‌خواهد این شرایط موجودی را که تمدن مدرن به وجود آورده و مسیر تکامل بشر را منحرف کرده و به سمت لذت‌جویی و سودجویی تغییر داده است، به سمت خشنودی الهی برگرداند پس تمام کسانی که خود را یار انقلاب می‌دانند با توجه به این هدف باید موضع‌گیری کنند و بدانند که طی این مسیر جز با تمسک قرآن و عترت ممکن نیست یعنی اگر باز بخواهیم به دست خودمان با خودخواهی و خودبینی انسانی حرکت کنیم ممکن است مسیر تمدن مدرن تغییر کند اما آن هم باز یک مسیر انحرافی دیگر است.

زاهدانی در پایان با تصریح اینکه در صورتی می‌توانیم آن مسیر کمال بشری را هموار کنیم و پیش ببریم که متمسک به قرآن و عترت شویم، گفت: باید با این رویکرد با تمسک به آن‌ها با استمداد از خداوند تبارک و تعالی و پیروی از پیامبر و امامانش مسیر را پیش ببریم و دائم هم باید چک و کنترل کنیم که از مسیر منحرف نشویم، اگر پی این قطب‌نما را در خودمان تعبیه کنیم به نظر می‌رسد که انقلاب اسلامی به آن اهدافی که برایش شکل گرفته است، خواهد رسید

نظر شما

captcha