Compartir en Telegram مدیر اخبار سه شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ | ۱۵:۵۳ ۱۹۱ بازدید راهکارهایی برای افزایش استنادات مقالات علوم انسانی معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تاثیر همهگیری کرونا و عدم حضور دانشجویان در میزان تخلفات پژوهشی، گفت: بر اساس گزارشهایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کمتر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمیشود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان میدهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است. دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در خصوص تخلفهای پژوهشی و پروندههای بررسیشده در کمیته اخلاق این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: میزان تخلفات پژوهشی در دانشگاه علامه کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۹ پروندههای بررسی شده، هشت مورد بود که هفت مورد از آن تخلفات دانشجویان و یک مورد آن مربوط به یک عضو هیئتعلمی بود. در سال ۱۴۰۰ این موارد به سه پرونده رسیده است که دو مورد آن دانشجویی و یک مورد آن هیئتعلمی بوده است. وی دلیل کاهش تخلفات پژوهشی را برگزاری کارگاههای آموزشی اخلاق در پژوهش، در دانشگاه دانست و گفت: بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی دانشجویان از این موارد بوده و با اطلاعرسانی و آموزش، به طور چشمگیر کاهش پیدا کرده است. معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور دانشجویان تاثیری در تخلفات پژوهشی داشته یا نه، توضیح داد: بر اساس گزارشهایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کمتر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمیشود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان میدهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است. دهقانی فیروزآبادی درباره کم بودن استنادات مقالات علوم انسانی و چگونگی افزایش استنادات این مقالات، گفت: راهکارهای عمده برای حل این مشکل، «تکلیفی» و «تشویقی» هستند. بخش عمده راهکار تکلیفی، به این صورت است که برای فعالیتهای پژوهشی اعضای هیئتعلمی نیز همانند ساعت تدریس در فعالیت آموزشی، تکالیف پژوهشی مشخص شود. همچنین در آییننامه ارتقا نیز میتوان این موضوع را پیشبینی کرد. در برخی دانشگاهها مانند دانشگاه علامه طباطبائی این موضوع الزامی شده است. وی با بیان اینکه راهکارهای تشویقی، راهکارهای بهتری هستند، گفت: یکی دیگر از اقدامات این است که سازوکارهای تشویقی برای چاپ مقالات بینالمللی را در دستور کار قرار دهیم و یکی از کارهای مهمی که در دانشگاه علامه صورت گرفته، تدوین شیوهنامههای تشویق برای چاپ آثار بینالمللی است. برای مثال برای انتشار یک مقاله در یک مجله با ایندکس بینالمللی WOS و Q۱، حدود ۱۰ میلیون تومان به عنوان تشویق در نظر گرفته شده است. معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی یکی دیگر از راهکارها را گسترش همکاریهای علمی بینالمللی دانست و گفت: انجام پروژههای پژوهشی مشترک بینالمللی با سایر دانشگاههای دنیا، انتشار فصلنامهها و دورههای مشترک که میتواند فردی یا سازمانی صورت گیرد، میتواند راهکاری برای افزایش انتشار و استنادات مقالات علوم انسانی ایران باشد. وی تاکید کرد: دانشگاه تمهیداتی در حوزه بینالمللیسازی اندیشیده و برای برطرف کردن این ضعف برنامهریزی کرده است. دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به اینکه چاپ مقالات علوم انسانی در فصلنامههای بینالمللی سخت، ولی امکانپذیر است، توضیح داد: تجربه شخصی من این است که اگر برنامهریزی مدونی داشته باشیم و آن را هدفگذاری کنیم، این کار شدنی، ولی سخت است. وی با تاکید بر اینکه باید در نظام ارزیابی، امتیاز بیشتر برای چاپ مقالات بینالمللی در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: نکته مهمتر آن است که در بینالمللی سازی و چاپ آثار بینالمللی، تلاش کنیم تا به موضوعاتی بپردازیم که واقعاً مشکل جامعه خودمان است و برای آن راه حل ارائه دهیم. دهقانی فیروز آبادی تاکید کرد: این مقالات باید بتوانند مسائل و مشکلات جامعه را حل کنند و یا حداقل ایدههای بومی علوم انسانی ما را به دنیا معرفی کنند. معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تاثیر همهگیری کرونا و عدم حضور دانشجویان در میزان تخلفات پژوهشی، گفت: بر اساس گزارشهایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کمتر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمیشود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان میدهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است. دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در خصوص تخلفهای پژوهشی و پروندههای بررسیشده در کمیته اخلاق این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: میزان تخلفات پژوهشی در دانشگاه علامه کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۹ پروندههای بررسی شده، هشت مورد بود که هفت مورد از آن تخلفات دانشجویان و یک مورد آن مربوط به یک عضو هیئتعلمی بود. در سال ۱۴۰۰ این موارد به سه پرونده رسیده است که دو مورد آن دانشجویی و یک مورد آن هیئتعلمی بوده است. وی دلیل کاهش تخلفات پژوهشی را برگزاری کارگاههای آموزشی اخلاق در پژوهش، در دانشگاه دانست و گفت: بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی دانشجویان از این موارد بوده و با اطلاعرسانی و آموزش، به طور چشمگیر کاهش پیدا کرده است. معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور دانشجویان تاثیری در تخلفات پژوهشی داشته یا نه، توضیح داد: بر اساس گزارشهایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کمتر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمیشود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان میدهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است. دهقانی فیروزآبادی درباره کم بودن استنادات مقالات علوم انسانی و چگونگی افزایش استنادات این مقالات، گفت: راهکارهای عمده برای حل این مشکل، «تکلیفی» و «تشویقی» هستند. بخش عمده راهکار تکلیفی، به این صورت است که برای فعالیتهای پژوهشی اعضای هیئتعلمی نیز همانند ساعت تدریس در فعالیت آموزشی، تکالیف پژوهشی مشخص شود. همچنین در آییننامه ارتقا نیز میتوان این موضوع را پیشبینی کرد. در برخی دانشگاهها مانند دانشگاه علامه طباطبائی این موضوع الزامی شده است. وی با بیان اینکه راهکارهای تشویقی، راهکارهای بهتری هستند، گفت: یکی دیگر از اقدامات این است که سازوکارهای تشویقی برای چاپ مقالات بینالمللی را در دستور کار قرار دهیم و یکی از کارهای مهمی که در دانشگاه علامه صورت گرفته، تدوین شیوهنامههای تشویق برای چاپ آثار بینالمللی است. برای مثال برای انتشار یک مقاله در یک مجله با ایندکس بینالمللی WOS و Q۱، حدود ۱۰ میلیون تومان به عنوان تشویق در نظر گرفته شده است. معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی یکی دیگر از راهکارها را گسترش همکاریهای علمی بینالمللی دانست و گفت: انجام پروژههای پژوهشی مشترک بینالمللی با سایر دانشگاههای دنیا، انتشار فصلنامهها و دورههای مشترک که میتواند فردی یا سازمانی صورت گیرد، میتواند راهکاری برای افزایش انتشار و استنادات مقالات علوم انسانی ایران باشد. وی تاکید کرد: دانشگاه تمهیداتی در حوزه بینالمللیسازی اندیشیده و برای برطرف کردن این ضعف برنامهریزی کرده است. دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به اینکه چاپ مقالات علوم انسانی در فصلنامههای بینالمللی سخت، ولی امکانپذیر است، توضیح داد: تجربه شخصی من این است که اگر برنامهریزی مدونی داشته باشیم و آن را هدفگذاری کنیم، این کار شدنی، ولی سخت است. وی با تاکید بر اینکه باید در نظام ارزیابی، امتیاز بیشتر برای چاپ مقالات بینالمللی در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: نکته مهمتر آن است که در بینالمللی سازی و چاپ آثار بینالمللی، تلاش کنیم تا به موضوعاتی بپردازیم که واقعاً مشکل جامعه خودمان است و برای آن راه حل ارائه دهیم. دهقانی فیروز آبادی تاکید کرد: این مقالات باید بتوانند مسائل و مشکلات جامعه را حل کنند و یا حداقل ایدههای بومی علوم انسانی ما را به دنیا معرفی کنند. نظر شما ارسال