حجت الاسلام والمسلمین حمید نگارش رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) در مراسم افتتاحیه سومین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری که به همت مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی اسلامی برگزار شد با ارائه گزارشی از اقدامات پژوهشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: در این پژوهشگاه که در گذشته با عنوان مرکز تحقیقات فعالیت داشته و قدمتی ۴۳ ساله دارد، بسیاری از بزرگان همچون مرحوم احمدی میانجی و مرحوم مهدی روحانی نقش داشتند و در مرکز بررسیها نیز حضرت آیت الله مکارم شیرازی نظر میدادند که دستخط ایشان موجود است و در کنار آثار ما در نمایشگاهی دائمی نیز به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: پژوهشگاه امام صادق (ع)، بعد از گرفتن موافقت پژوهشکده تحقیقات اسلامی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با ابلاغ مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به طور رسمی، معرفی شد و این پژوهشگاه مفتخر است که تا به امروز، ۳۰۰۰ اثر به زیور طبع آراسته است که برخی از آثار آن تا کنون، حدود ۵۰ بار به طور مجدد چاپ شده است و فایلهای آن نیز، در فضای مجازی در حد بسیار وسیعی، توزیع شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) ادامه داد: امروزه در نبرد نامتقارن، در برابر با جهالت مدرن، رویارویی صورت گرفته است و انصافاً اثرات پژوهشگاه توانسته است بسیاری از شبهات و دغدغهها و مشکلات موجود را تبدیل به مسئله نموده و بدان پاسخ دهد، و به اذعان بازدید بسیاری از مسئولین از آثار پژوهشگاه، توانسته است بحث روزآمدی و کارآمدی خود را که یکی از ویژگی-های آثار پژوهشگاه است حفظ کند.
وی بیان داشت: یکی از نکات مورد تأکید پژوهشگاه و ویژگیهای آثار آن، بحث هم افزایی است که در این زمینه پژوهشگاه سعی نموده با توجه به مجاورت حوزه، از ظرفیتهای معنوی و علمی حوزه و مراکز علمی و پژوهشی آن در قم و بیرون از قم، حداکثر استفاده را کرده و و در مباحث علمی، هم افزایی لازم با آنها صورت دهد.
در پژوهشگاه، هیچ اثر و کتابی بدون سند انتظار و بدون RFP تهیه نمیشود
نگارش عنوان داشت: از دیگر اقدامات مهم که سال گذشته توسط پژوهشگاه انجام شده، آن است که به دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، بحث کارگروه جهاد تبیین شکل گرفته است که در ظرف حدود ۸ ماه، ۱۰ جلد کتاب چاپ گردید که این ۱۰ جلد کتاب، همگی بر اساس شبهاتی که به وجود آمده، شناسایی شده و با تبدیل آنها به مسئله، به آنها پاسخ داده شده و مورد استقبال قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این نکته نشان دهنده آن است که پژوهشگاه، توانسته در عرصه جهاد تبیین که از مطالبات مقام معظم رهبری است، پاسخگو باشد و همچنین در مباحث جریان شناسی ها، معرفت شناسی و شبهات کلامی و اعتقادیِ مطرح شده، پاسخگو؛ و در این زمینه موفق بوده است.
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) گفت: یکی از نکات دیگری که همواره پژوهشگاه بدان توجه داشته، آن است که، کارهای پژوهشگاه، بر اساس اسناد و انتظاراتی که وجود داشته است، انجام شود و برای هر فعالیت علمی در ابتدا یک RFP تهیه میشود که بر اساس آن، انتظارات از کار پیش رو، مشخص شده و در مرحله بعد، کار طبق فرایند آن انجام میشود.
وی اضافه کرد: از این رو در پژوهشگاه، هیچ اثر و کتابی بدون سند انتظار و بدون RFP تهیه نمیشود. و این اقدام، بدان جهت است که خروجی کاری که انجام میشود بر اساس انتظارات، شکل گرفته، و بدان انتظارات پاسخ داده شود.
نگارش با بیان اینکه در سال اخیر، پژوهشگاه دارای آثاری بوده است که برخی از آنها در هفته پژوهش و کتاب “تبیین نظریه مقاومت، مبتنی بر دیدگاههای امامین انقلاب” به دست فرمانده محترم کل سپاه، رونمایی شد اظهار داشت: در این کتاب، به گستره جغرافیای مقاومت، چه در حوزه ژئوپلیتیک و چه در حوزه ژئوکالچر و چه در حوزه ژئواکونومیک و در تمام ابعاد بدان پرداخته شده است و این اثر، اثر بسیار خوبی است که نویسنده در آن سعی نموده تا نظریهای را بیافریند.
وی تصریح کرد: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، سال گذشته به عنوان قطب معرفتی-اندیشهای کل نیروهای مسلح قرار گرفت و این موضوع از سوی ستاد کل ابلاغ گردید و از این رو آنچه در ردههای گسترده و مختلف علمی صورت میگیرد، مبنای معرفتی آن، پژوهشگاه اسلامی امام صادق میباشد، که عهده دار این حرکت مهم مبنایی است.
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) با بیان اینکه علوم انسانی امروزه از جایگاه هویت سازی برخوردار است خاطرنشان کرد: در هویت سازی علوم انسانی باید توجه شود که اگر جایگاه آن خدشه دار گردد و بدان توجه نشود، طبیعتاً در هویت سازی، نقش تأثیرگذار خود را نخواهد داشت و اثرات مخربی را با خود به دنبال خواهد داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاقات و بحرانهایی که امروزه قابل مشاهده است، مانند بحران هویت، شکاف نسلها، انقطاع فرهنگی و بحرانها اخلاقی و اجتماعی که در حال گستردگی است، نشان دهنده آن است که به بحث هویت سازی علوم انسانی توجه ویژه نشده است و این نکته میبایستی مورد توجه همه مسئولان، به ویژه وزارت علوم، تحقیrات و فناوری و مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی قرار گیرد و باعث تحولاتی شود تا علوم انسانی جایگاه واقعی خود را پیدا کند و اگر غیر از این باشد، اثرات منفی آن بیشتر خواهد شد.