امروز شنبه 1403/02/08
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز و نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در استان فارس از دغدغه مندان و پیشروان علوم انسانی اسلامی بود. وی می گفت: آمده ام خودم را خرج تحقیق در علوم انسانی اسلامی نمایم. افرادی که ایشان را در واپسین لحظات عمر شریفش ملاقات کردند گواهی می دهند که وی تا آخرین لحظات از مباحث علمی دست نکشید. از افراد موثق نقل شده است که ایشان در آخرین ساعات زندگی اش به دو آرزوی دست نیافته تاکید و اصرار داشته است:

یک) مسئله ربا و حل آن و پول اسلامی
دو) علوم انسانی اسلامی

مرحوم آیت‌الله حائری حاصل تفکرات طولانی خود را در یک نظریه علمی درباره پول اسلامی جمع‌بندی کرد و معتقد بود تا پول، اسلامی نشود با این پول اعتباری نمی‌توان جلوی ربا را گرفت و تا آخرین لحظات با قاطعیت می‌فرمود پشتوانه این پول و مقدار خود این پول هم مجهول است و معامله با آن هم باطل است و باید کاری کرد تا پول از مجهول بودن خارج شود.

ایشان عقیده داشت اگر در علوم انسانی دست از سرسپردگی و تقلید کورکورانه از جریان های مطرح غربی برداریم و در  هر  حوزه  تخصصی، مستقیماً از آیات و روایات و خصوصاً سیره عملی اهل بیت (علیهم السلام) طبق اصول و مبانی خاص، مسائل را استنباط کرده و علوم انسانی اسلامی را جمع آوری و عملیاتی کنیم، بسیاری از مشکلات امروز را نه تنها به صورت علمی و دقیق حل می کنیم بلکه زمینه را برای الگو شدن آن در عالم فراهم خواهیم کرد و جالب این است ایشان از نوادر شخصیت هایی بود که وقتی به وجود مشکلی پی می برد، علاوه بر نقد منصفانه، راه های برون رفت و اجتهادی آن را طبق آیات و روایات بیان می کرد و در تمام موضوعات مهم همچون اقتصاد و جامعه شناسی و ... طرح کلی برون رفت از آن مشکل را بیان می کرد. 

طبق آخرین وصیت ایشان تاسیس مرکزی برای احیای علوم انسانی اسلامی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس بنیاد علوم انسانی اسلامی و نیز پژوهشکده علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی (ره) توسط بازماندگان و افراد معتمد ایشان تاسیس شد.

طبق اساسنامه مصوب پژوهشکده، لازم است کلیه فعالیت­ های پژوهشکده در چارچوب اهداف و سیاستگذاری­ های بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائـری شـیرازی (ره) انجام پذیرد.

هدف اصلی پژوهشکده، مطالعه و تحقیق در علوم انسانی اسلامی در چارچوب مبانی، اصول و رو­ش شناسی استنباط و در نهایت تدوین کتب مورد نیاز دانشگاه ­ها بر اساس سرفصل­ های مورد نظر اسـت.

برگزاری همایش­ها، نشست­های علمی، ارائه مقالات و سخنرانی در فضای حقیقی و مجازی به منظور ارائه محصولات پژوهشکده و نقد دیدگاه های متفاوت از اهداف فرعی پژوهشکده می ­باشد.

 

نظر شما

captcha