امروز چهارشنبه 1401/09/09
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

مسابقه

مسابقه کتاب «آیینه تمام نما» - تمدید مهلت لیست برندگان
ویدئو را به طور کامل مشاهده کنید و سپس به پرسشنامه پاسخ دهید.
(مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 18 چهارشنبه 09 آذر 1401)

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تاثیر همه‌گیری کرونا و عدم حضور دانشجویان در میزان تخلفات پژوهشی، گفت: بر اساس گزارش‌هایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کم‌تر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمی‌شود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است.

دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در خصوص تخلف‌های پژوهشی و پرونده‌های بررسی‌شده در کمیته‌ اخلاق این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: میزان تخلفات پژوهشی در دانشگاه علامه کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۹ پرونده‌های بررسی شده، هشت مورد بود که هفت مورد از آن تخلفات دانشجویان و یک مورد آن مربوط به یک عضو هیئت‌علمی بود. در سال ۱۴۰۰ این موارد به سه پرونده رسیده است که دو مورد آن دانشجویی و یک مورد آن هیئت‌علمی بوده است.

وی دلیل کاهش تخلفات پژوهشی را برگزاری کارگاه‌های آموزشی اخلاق در پژوهش، در دانشگاه دانست و گفت: بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی دانشجویان از این موارد بوده و با اطلاع‌رسانی و آموزش، به طور چشم‌گیر کاهش پیدا کرده است.

معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور دانشجویان تاثیری در تخلفات پژوهشی داشته یا نه، توضیح داد: بر اساس گزارش‌هایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کم‌تر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمی‌شود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است.

دهقانی فیروزآبادی درباره کم بودن استنادات مقالات علوم انسانی و چگونگی افزایش استنادات این مقالات، گفت: راهکارهای عمده برای حل این مشکل، «تکلیفی» و «تشویقی» هستند. بخش عمده راهکار تکلیفی، به این صورت است که برای فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی نیز همانند ساعت تدریس در فعالیت آموزشی، تکالیف پژوهشی مشخص شود. همچنین در آیین‌نامه ارتقا نیز می‌توان این موضوع را پیش‌بینی کرد. در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علامه طباطبائی این موضوع الزامی شده است.

وی با بیان این‌که راهکارهای تشویقی، راهکارهای بهتری هستند، گفت: یکی دیگر از اقدامات این است که سازوکارهای تشویقی برای چاپ مقالات بین‌المللی را در دستور کار قرار دهیم و یکی از کارهای مهمی که در دانشگاه علامه صورت گرفته، تدوین شیوه‌نامه‌های تشویق برای چاپ آثار بین‌المللی است. برای مثال برای انتشار یک مقاله در یک مجله با ایندکس بین‌المللی WOS و Q۱، حدود ۱۰ میلیون تومان به عنوان تشویق در نظر گرفته شده است.

معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی یکی دیگر از راهکارها را گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانست و گفت: انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های دنیا، انتشار فصل‌نامه‌ها و دوره‌های مشترک که می‌تواند فردی یا سازمانی صورت گیرد، می‌تواند راهکاری برای افزایش انتشار و استنادات مقالات علوم انسانی ایران باشد.

وی تاکید کرد: دانشگاه تمهیداتی در حوزه بین‌المللی‌سازی اندیشیده و برای برطرف کردن این ضعف برنامه‌ریزی کرده است.

دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به این‌که چاپ مقالات علوم انسانی در فصل‌نامه‌های بین‌المللی سخت، ولی امکان‌پذیر است، توضیح داد: تجربه شخصی من این است که اگر برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم و آن را هدف‌گذاری کنیم، این کار شدنی، ولی سخت است.

وی با تاکید بر این‌که باید در نظام ارزیابی، امتیاز بیشتر برای چاپ مقالات بین‌المللی در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: نکته مهم‌تر آن است که در بین‌المللی سازی و چاپ آثار بین‌المللی، تلاش کنیم تا به موضوعاتی بپردازیم که واقعاً مشکل جامعه خودمان است و برای آن راه حل ارائه دهیم.

دهقانی فیروز آبادی تاکید کرد: این مقالات باید بتوانند مسائل و مشکلات جامعه را حل کنند و یا حداقل ایده‌های بومی علوم انسانی ما را به دنیا معرفی کنند.

 

معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تاثیر همه‌گیری کرونا و عدم حضور دانشجویان در میزان تخلفات پژوهشی، گفت: بر اساس گزارش‌هایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کم‌تر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمی‌شود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است.

دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در خصوص تخلف‌های پژوهشی و پرونده‌های بررسی‌شده در کمیته‌ اخلاق این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: میزان تخلفات پژوهشی در دانشگاه علامه کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۹ پرونده‌های بررسی شده، هشت مورد بود که هفت مورد از آن تخلفات دانشجویان و یک مورد آن مربوط به یک عضو هیئت‌علمی بود. در سال ۱۴۰۰ این موارد به سه پرونده رسیده است که دو مورد آن دانشجویی و یک مورد آن هیئت‌علمی بوده است.

وی دلیل کاهش تخلفات پژوهشی را برگزاری کارگاه‌های آموزشی اخلاق در پژوهش، در دانشگاه دانست و گفت: بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی دانشجویان از این موارد بوده و با اطلاع‌رسانی و آموزش، به طور چشم‌گیر کاهش پیدا کرده است.

معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور دانشجویان تاثیری در تخلفات پژوهشی داشته یا نه، توضیح داد: بر اساس گزارش‌هایی که به ما ارجاع شد، این عدم حضور تاثیری در تخلفات نداشته و حتی شاید کم‌تر هم شده است. البته ممکن است که تاثیر آن در آینده مشخص شود. چون تاثیر عوامل مختلف در پژوهش، معمولاً بلافاصله مشخص نمی‌شود. ولی مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ تخلفات کاهش داشته است.

دهقانی فیروزآبادی درباره کم بودن استنادات مقالات علوم انسانی و چگونگی افزایش استنادات این مقالات، گفت: راهکارهای عمده برای حل این مشکل، «تکلیفی» و «تشویقی» هستند. بخش عمده راهکار تکلیفی، به این صورت است که برای فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی نیز همانند ساعت تدریس در فعالیت آموزشی، تکالیف پژوهشی مشخص شود. همچنین در آیین‌نامه ارتقا نیز می‌توان این موضوع را پیش‌بینی کرد. در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علامه طباطبائی این موضوع الزامی شده است.

وی با بیان این‌که راهکارهای تشویقی، راهکارهای بهتری هستند، گفت: یکی دیگر از اقدامات این است که سازوکارهای تشویقی برای چاپ مقالات بین‌المللی را در دستور کار قرار دهیم و یکی از کارهای مهمی که در دانشگاه علامه صورت گرفته، تدوین شیوه‌نامه‌های تشویق برای چاپ آثار بین‌المللی است. برای مثال برای انتشار یک مقاله در یک مجله با ایندکس بین‌المللی WOS و Q۱، حدود ۱۰ میلیون تومان به عنوان تشویق در نظر گرفته شده است.

معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی یکی دیگر از راهکارها را گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانست و گفت: انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های دنیا، انتشار فصل‌نامه‌ها و دوره‌های مشترک که می‌تواند فردی یا سازمانی صورت گیرد، می‌تواند راهکاری برای افزایش انتشار و استنادات مقالات علوم انسانی ایران باشد.

وی تاکید کرد: دانشگاه تمهیداتی در حوزه بین‌المللی‌سازی اندیشیده و برای برطرف کردن این ضعف برنامه‌ریزی کرده است.

دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به این‌که چاپ مقالات علوم انسانی در فصل‌نامه‌های بین‌المللی سخت، ولی امکان‌پذیر است، توضیح داد: تجربه شخصی من این است که اگر برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم و آن را هدف‌گذاری کنیم، این کار شدنی، ولی سخت است.

وی با تاکید بر این‌که باید در نظام ارزیابی، امتیاز بیشتر برای چاپ مقالات بین‌المللی در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: نکته مهم‌تر آن است که در بین‌المللی سازی و چاپ آثار بین‌المللی، تلاش کنیم تا به موضوعاتی بپردازیم که واقعاً مشکل جامعه خودمان است و برای آن راه حل ارائه دهیم.

دهقانی فیروز آبادی تاکید کرد: این مقالات باید بتوانند مسائل و مشکلات جامعه را حل کنند و یا حداقل ایده‌های بومی علوم انسانی ما را به دنیا معرفی کنند.

 

نظر شما

captcha