امروز جمعه 1403/02/07
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پیشنهاد داد: با توجه به ظرفیت این مؤسسه در ابتدا مرکز کارآفرینی و نوآوری و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی تاسیس شود. تاسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.

دکتر خیرالدین در نشست هم‌اندیشی با رئیس و مدیران مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی که در محل مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد، به جایگاه ویژه مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ادوار مختلف پرداخت و ادامه داد: این مؤسسه مغزافزار آموزش عالی است و می‌بایست متولی آمار آموزش عالی نیز باشد. آماری که از سوی مؤسسه منتشر می‌شود، مستند است و مبنای تصمیم‌گیری مدیران آموزش عالی قرار می‌گیرد و از مؤسسه می‌خواهم تا آمار حوزه پارک‌های علم و فناوری و دانش بنیان را بررسی کند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف ذکر شده در اساسنامه مؤسسه، گفت: پیشنهاد من این است در بازنگری اساسنامه مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به ماموریت‌های جدید و رویکردهای نوین مثل فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای داشته باشید.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: پیشنهاد دیگر من به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با توجه به ظرفیت آن در ابتدا تاسیس مرکز کارآفرینی و نوآوری در مؤسسه و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است. تاسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.

اختصاص دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی 

خیرالدین با اشاره به تاسیس اتاق‌های فکر شانزده‌گانه در وزارت علوم، گفت: معاونت فناوری و نوآوری آمادگی دارد یکی از اتاق‌های فکر را به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی محول کند. لذا پس از هماهنگی‌های لازم، دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر به مؤسسه اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: مؤسسه با ارائه پروپوزال‌های مختلف به معاونت فناوری و نوآوری اعلام کند که چه کارهایی می‌تواند برای معاونت انجام دهد تا ما پس از بررسی پیشنهادهای دریافتی و اولویت‌بندی آن‌ها شروع به همکاری کنیم؛ زیرا مشکلات عدیده‌ای در حوزه فناوری وجود دارد که نیازمند پژوهش است. به عنوان مثال آیا پارک‌های علم و فناوری مسیر را درست می‌روند؟ مؤسسه می‌تواند با استفاده از توان موجود در بخش GIS چالش‌ها را احصا و نسبت به ارائه راهکار اقدام کند.

خیرالدین با بیان این‌که فناوری ثبت اختراع است و نوآوری تجاری‌سازی ایده است، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما این‌ است که استاد در دانشگاه فناوری را ایجاد می‌کند؛ اما این فناوری تبدیل به نوآوری نمی‌شود. دره مرگ فناوری نیاز به تحقیقات گسترده دارد و اینکه چه اقداماتی باید صورت گیرد تا از این دره عبور کنیم. 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در ادامه با اشاره به مطالب مطرح شده همچون طرح‌های اشتغال و کارآفرینی، اکوسیستم نوآوری از سوی اعضای هیئت علمی مؤسسه پیشنهاد داد این موارد در قالب یک تفاهم‌نامه جامع بین دو طرف اجرایی شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پیشنهاد داد: با توجه به ظرفیت این مؤسسه در ابتدا مرکز کارآفرینی و نوآوری و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی تاسیس شود. تاسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.

دکتر خیرالدین در نشست هم‌اندیشی با رئیس و مدیران مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی که در محل مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد، به جایگاه ویژه مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ادوار مختلف پرداخت و ادامه داد: این مؤسسه مغزافزار آموزش عالی است و می‌بایست متولی آمار آموزش عالی نیز باشد. آماری که از سوی مؤسسه منتشر می‌شود، مستند است و مبنای تصمیم‌گیری مدیران آموزش عالی قرار می‌گیرد و از مؤسسه می‌خواهم تا آمار حوزه پارک‌های علم و فناوری و دانش بنیان را بررسی کند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف ذکر شده در اساسنامه مؤسسه، گفت: پیشنهاد من این است در بازنگری اساسنامه مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به ماموریت‌های جدید و رویکردهای نوین مثل فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای داشته باشید.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: پیشنهاد دیگر من به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با توجه به ظرفیت آن در ابتدا تاسیس مرکز کارآفرینی و نوآوری در مؤسسه و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است. تاسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.

اختصاص دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی 

خیرالدین با اشاره به تاسیس اتاق‌های فکر شانزده‌گانه در وزارت علوم، گفت: معاونت فناوری و نوآوری آمادگی دارد یکی از اتاق‌های فکر را به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی محول کند. لذا پس از هماهنگی‌های لازم، دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر به مؤسسه اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: مؤسسه با ارائه پروپوزال‌های مختلف به معاونت فناوری و نوآوری اعلام کند که چه کارهایی می‌تواند برای معاونت انجام دهد تا ما پس از بررسی پیشنهادهای دریافتی و اولویت‌بندی آن‌ها شروع به همکاری کنیم؛ زیرا مشکلات عدیده‌ای در حوزه فناوری وجود دارد که نیازمند پژوهش است. به عنوان مثال آیا پارک‌های علم و فناوری مسیر را درست می‌روند؟ مؤسسه می‌تواند با استفاده از توان موجود در بخش GIS چالش‌ها را احصا و نسبت به ارائه راهکار اقدام کند.

خیرالدین با بیان این‌که فناوری ثبت اختراع است و نوآوری تجاری‌سازی ایده است، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما این‌ است که استاد در دانشگاه فناوری را ایجاد می‌کند؛ اما این فناوری تبدیل به نوآوری نمی‌شود. دره مرگ فناوری نیاز به تحقیقات گسترده دارد و اینکه چه اقداماتی باید صورت گیرد تا از این دره عبور کنیم. 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در ادامه با اشاره به مطالب مطرح شده همچون طرح‌های اشتغال و کارآفرینی، اکوسیستم نوآوری از سوی اعضای هیئت علمی مؤسسه پیشنهاد داد این موارد در قالب یک تفاهم‌نامه جامع بین دو طرف اجرایی شود.

نظر شما

captcha