امروز چهارشنبه 1400/09/10
Skip to main content

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

 

  دکتر مهدی گلشنی، عضو هیئت علمی گروه فیزیک و مؤسس و مدیرگروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: نسخه اصلی کتابی که به زبان انگلیسی نوشته شده است دربردارنده پاسخ برخی بزرگان و علمای شرق و غرب به هشت سؤال اساسی من در زمینه مفاهیم کلانی چون “علم” و “دین” است که پیش‌تر همسرم (مرحومه بتول نجفی) آن را به فارسی ترجمه و منتشر کرده بود.

وی افزود: جمع‌آوری و تدوین این کتاب سال‌ها قبل با ابتکار شخصی خودم آغاز شد و به مرور، در طی نزدیک به دو دهه، روزآمد سازی و تکمیل شد و در آخرین چاپ این اثر که چاپ انگلیسی آن همین چند روز قبل به پایان رسید، ۸۱ نفر از فیلسوفان، الهی‌دانان، متکلمان و دانشمندان علوم تجربی در جهان غرب و جهان اسلام به سؤالات من در این زمینه پاسخ داده‌اند.

به گفته این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، علمایی که در این کتاب آرای خودشان را درباره ابعاد مختلف رابطه علم و دین مطرح کرده‌اند در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که هم علم و هم دین جنبه‌های مهم زندگی انسان‌ها هستند و هیچ‌ یک نباید فدای دیگری شود.

انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی، پیش‌تر پاسخ‌های حضرات آیات جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، سبحانی و مصباح یزدی را به صورت مجزا و در کتابی ذیل عنوان “رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر” منتشر کرده بود.

تعریف شما از “علم” و “دین” چیست؟، آیا هیچ تعارضى بین تعاریف خود از این دو مفهوم مى‌بینید؟، از نظر شما، تعارض بین این دو در کجا مى‌تواند رخ دهد؟، چه زمینه‌هایى موجب رشد تعارض بین علم و دین شد؟، نقش دین در توسعه علم در غرب چه بوده است؟، آیا مى‌توانیم علم دینى داشته باشیم؟، آیا علم مى‌تواند دین را نادیده بگیرد؟ و آیا مى‌توان حوزه‌هاى فعالیت علم و دین را کاملاً از هم جدا کرد؟ عناوین پرسش‌های هشت‌گانه دکتر گلشنی از علما و متفکرانی از شرق و غرب است که مشروح آنها در کتاب آمده است.

از میان متفکران و دانشمندانی که در این کتاب مورد پرسش قرار گرفته‌اند می‌توان به محمد کمال حسین، سرگی گریب، رضا داوری اردکانی، انور نسیم، جورج ال مورفی، ابراهیم کالین و حضرات آیات عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی، حسن حسن‌زاده آملی و جعفر سبحانی اشاره کرد. در هر مورد نخست دانشمند مورد نظر معرفی و سپس آثار، فعالیت‌ها و شغل وی بیان شده است.

 

 

  دکتر مهدی گلشنی، عضو هیئت علمی گروه فیزیک و مؤسس و مدیرگروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: نسخه اصلی کتابی که به زبان انگلیسی نوشته شده است دربردارنده پاسخ برخی بزرگان و علمای شرق و غرب به هشت سؤال اساسی من در زمینه مفاهیم کلانی چون “علم” و “دین” است که پیش‌تر همسرم (مرحومه بتول نجفی) آن را به فارسی ترجمه و منتشر کرده بود.

وی افزود: جمع‌آوری و تدوین این کتاب سال‌ها قبل با ابتکار شخصی خودم آغاز شد و به مرور، در طی نزدیک به دو دهه، روزآمد سازی و تکمیل شد و در آخرین چاپ این اثر که چاپ انگلیسی آن همین چند روز قبل به پایان رسید، ۸۱ نفر از فیلسوفان، الهی‌دانان، متکلمان و دانشمندان علوم تجربی در جهان غرب و جهان اسلام به سؤالات من در این زمینه پاسخ داده‌اند.

به گفته این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، علمایی که در این کتاب آرای خودشان را درباره ابعاد مختلف رابطه علم و دین مطرح کرده‌اند در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که هم علم و هم دین جنبه‌های مهم زندگی انسان‌ها هستند و هیچ‌ یک نباید فدای دیگری شود.

انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی، پیش‌تر پاسخ‌های حضرات آیات جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، سبحانی و مصباح یزدی را به صورت مجزا و در کتابی ذیل عنوان “رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر” منتشر کرده بود.

تعریف شما از “علم” و “دین” چیست؟، آیا هیچ تعارضى بین تعاریف خود از این دو مفهوم مى‌بینید؟، از نظر شما، تعارض بین این دو در کجا مى‌تواند رخ دهد؟، چه زمینه‌هایى موجب رشد تعارض بین علم و دین شد؟، نقش دین در توسعه علم در غرب چه بوده است؟، آیا مى‌توانیم علم دینى داشته باشیم؟، آیا علم مى‌تواند دین را نادیده بگیرد؟ و آیا مى‌توان حوزه‌هاى فعالیت علم و دین را کاملاً از هم جدا کرد؟ عناوین پرسش‌های هشت‌گانه دکتر گلشنی از علما و متفکرانی از شرق و غرب است که مشروح آنها در کتاب آمده است.

از میان متفکران و دانشمندانی که در این کتاب مورد پرسش قرار گرفته‌اند می‌توان به محمد کمال حسین، سرگی گریب، رضا داوری اردکانی، انور نسیم، جورج ال مورفی، ابراهیم کالین و حضرات آیات عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی، حسن حسن‌زاده آملی و جعفر سبحانی اشاره کرد. در هر مورد نخست دانشمند مورد نظر معرفی و سپس آثار، فعالیت‌ها و شغل وی بیان شده است.

 

نظر شما

captcha