امروز جمعه 1400/07/30
Skip to main content

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

 

انتشار دهمین شماره دوفصلنامه پژوهشنامه روان شناسی اسلامی

 

دهمین شماره از دوفصلنامه «پژوهشنامه روان شناسی اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث و سردبیری حجت‌الاسلام و المسلمین عباس پسندیده، از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد.

این شماره حاوی شش مقاله با عناوین «داستان روان‌شناسی با «سخن خدا» و «ساخته خدا»» سخن سردبیر، «نظریه خانواده‏ درمانگری ساختاری و مطابقت آن با رویکرد اسلامی» اثر محمد زارعی توپخانه و هادی دهقانی «اثربخشی آخرت ‏باوری به‏ صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان» نوشته هادی کاظمی‌نژاد، ابوالقاسم بشیری، مسعودجان‏بزرگی «زیرساخت‏‌های تحوّل شخصیت فرزند از چشم ‏انداز آموزه‏‌های اسلامی و روان‏شناسی» به قلم علی‌احمد پناهی «اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد با رویکرد اسلامی بر امید سالمندان» به قلم زهرا مجاهدیان، ماریه دهقان منشادی، «تحلیل وضعیت خودارزیابی اسلامی در دانشجویان دانشگاه قم» نوشته رضا جعفری هرندی، مریم زندیه و  فهمیه محمدی آزاد و «عوامل زمینه‏ ساز روابط فرازناشویی بر اساس منابع اسلامی» اثر علیرضا نرگسی، جعفر جدیری و مهدی هادی است.

در چکیده مقاله «اثربخشی آخرت‏ باوری به ‏صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان» آمده است: آخرت‏ باوری پس از توحید دومین اصلی است که همه ادیان الهی به ‏ویژه اسلام، انسان‌‏ها را بدان دعوت کرده‌اند. این باور نقش مهمی در پایبندی مذهبی انسان‏‌ها دارد. آموزش آخرت‏ باوری در نوجوانی که دوره شکوفایی عقل و دین و از سویی دوره طغیان غرایز است، اهمیت بیشتری دارد.

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آخرت‏ باوری به ‏صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان است. پس از ساخت بسته آموزشی آخرت ‏باوری، ۴۰ نفر از دانش‏ آموزان پسر سوم دبیرستانی شهر قزوین، به شیوه تصادفی خوشه‏‌ای، نمونه ‏گیری شدند و پس از تشکیل گروه آزمایش و کنترل، پیش‏ آزمون پایبندی مذهبی برای هردو گروه اجرا شد. آموزش بسته آموزشی آخرت‏ باوری به ‏صورت بحث گروهی برای گروه آزمایش انجام و پس ‏آزمون پایبندی مذهبی روی هر دو گروه اجرا شد.

طرح پژوهشی بکار رفته، تحلیل داده‏‌ها برای مسائل مربوط به دو مجموعه از اندازه‌‏های وابسته بود و داده‌‏ها به کمک آزمون آماری کالموگروف – اسمیرنوف – ویتنی، تجزیه ‏وتحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشانگر اثربخشی آموزش آخرت ‏باوری به ‏صورت بحث گروهی بر افزایش پایبندی مذهبی و کاهش ناپایبندی و دوسوگرایی مذهبی نوجوانان بود.

در مقدمه این مقاله می‌خوانیم: پایبندی مذهبی، وضعیتی است که فرد تلاش می‌کند رفتارها و روابطش را براساس معیارهای مذهبی تنظیم کند، مناسک مذهبی را به جا آورد و از اشتباهاتش توبه کند. نقطه مقابل پایبندی مذهبی، ناپایبندی مذهبی قرار دارد. ناپایبندی مذهبی وضعیتی است که فرد تصمیمی برای تنظیم رفتارهایش براساس اصول یا دستور‌العمل‌های مذهبی ندارد. از سوی دیگر، دوسوگرایی مذهبی، وضعیتی است که فرد در حالت نگرانی و تردید مذهبی به سر می‌برد، بین رفتار و گفتارش ناهماهنگی وجود دارد، در برابر سختی‌ها کم تحمل اسیت، احساس خوبی نسبت به خود و رابطه با خدا ندارد، از اعمال مذهبی خود ناراضی است و تنها هنگام سختی‌ها به خدا پناه می‌برد. از این رو، دوسوگرایی مذهبی، ماهیتی مستقل و متفاوت از پایبندی و ناپایبندی مذهبی دارد.

نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقالات پژوهشی خود و دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند.

 

 

انتشار دهمین شماره دوفصلنامه پژوهشنامه روان شناسی اسلامی

 

دهمین شماره از دوفصلنامه «پژوهشنامه روان شناسی اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث و سردبیری حجت‌الاسلام و المسلمین عباس پسندیده، از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد.

این شماره حاوی شش مقاله با عناوین «داستان روان‌شناسی با «سخن خدا» و «ساخته خدا»» سخن سردبیر، «نظریه خانواده‏ درمانگری ساختاری و مطابقت آن با رویکرد اسلامی» اثر محمد زارعی توپخانه و هادی دهقانی «اثربخشی آخرت ‏باوری به‏ صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان» نوشته هادی کاظمی‌نژاد، ابوالقاسم بشیری، مسعودجان‏بزرگی «زیرساخت‏‌های تحوّل شخصیت فرزند از چشم ‏انداز آموزه‏‌های اسلامی و روان‏شناسی» به قلم علی‌احمد پناهی «اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد با رویکرد اسلامی بر امید سالمندان» به قلم زهرا مجاهدیان، ماریه دهقان منشادی، «تحلیل وضعیت خودارزیابی اسلامی در دانشجویان دانشگاه قم» نوشته رضا جعفری هرندی، مریم زندیه و  فهمیه محمدی آزاد و «عوامل زمینه‏ ساز روابط فرازناشویی بر اساس منابع اسلامی» اثر علیرضا نرگسی، جعفر جدیری و مهدی هادی است.

در چکیده مقاله «اثربخشی آخرت‏ باوری به ‏صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان» آمده است: آخرت‏ باوری پس از توحید دومین اصلی است که همه ادیان الهی به ‏ویژه اسلام، انسان‌‏ها را بدان دعوت کرده‌اند. این باور نقش مهمی در پایبندی مذهبی انسان‏‌ها دارد. آموزش آخرت‏ باوری در نوجوانی که دوره شکوفایی عقل و دین و از سویی دوره طغیان غرایز است، اهمیت بیشتری دارد.

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آخرت‏ باوری به ‏صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان است. پس از ساخت بسته آموزشی آخرت ‏باوری، ۴۰ نفر از دانش‏ آموزان پسر سوم دبیرستانی شهر قزوین، به شیوه تصادفی خوشه‏‌ای، نمونه ‏گیری شدند و پس از تشکیل گروه آزمایش و کنترل، پیش‏ آزمون پایبندی مذهبی برای هردو گروه اجرا شد. آموزش بسته آموزشی آخرت‏ باوری به ‏صورت بحث گروهی برای گروه آزمایش انجام و پس ‏آزمون پایبندی مذهبی روی هر دو گروه اجرا شد.

طرح پژوهشی بکار رفته، تحلیل داده‏‌ها برای مسائل مربوط به دو مجموعه از اندازه‌‏های وابسته بود و داده‌‏ها به کمک آزمون آماری کالموگروف – اسمیرنوف – ویتنی، تجزیه ‏وتحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشانگر اثربخشی آموزش آخرت ‏باوری به ‏صورت بحث گروهی بر افزایش پایبندی مذهبی و کاهش ناپایبندی و دوسوگرایی مذهبی نوجوانان بود.

در مقدمه این مقاله می‌خوانیم: پایبندی مذهبی، وضعیتی است که فرد تلاش می‌کند رفتارها و روابطش را براساس معیارهای مذهبی تنظیم کند، مناسک مذهبی را به جا آورد و از اشتباهاتش توبه کند. نقطه مقابل پایبندی مذهبی، ناپایبندی مذهبی قرار دارد. ناپایبندی مذهبی وضعیتی است که فرد تصمیمی برای تنظیم رفتارهایش براساس اصول یا دستور‌العمل‌های مذهبی ندارد. از سوی دیگر، دوسوگرایی مذهبی، وضعیتی است که فرد در حالت نگرانی و تردید مذهبی به سر می‌برد، بین رفتار و گفتارش ناهماهنگی وجود دارد، در برابر سختی‌ها کم تحمل اسیت، احساس خوبی نسبت به خود و رابطه با خدا ندارد، از اعمال مذهبی خود ناراضی است و تنها هنگام سختی‌ها به خدا پناه می‌برد. از این رو، دوسوگرایی مذهبی، ماهیتی مستقل و متفاوت از پایبندی و ناپایبندی مذهبی دارد.

نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقالات پژوهشی خود و دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند.

 

نظر شما

captcha