امروز جمعه 1403/01/31
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

دکتر خسرو باقری استاد دانشگاه تهران علیرغم موافقت با امکان علم دینی با برخی از راهکارهای تحقق آن مخالف است. وی چنین می‌نویسد:

رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود، به سبک معینی از تنظیم محتواهای آموزشی می‌انجامد که در آن، مطالب مختلفی از نظریه‌های علمی و مضامین برگرفته از آیات و روایات، در کنار هم می‌آیند. این سبک از تنظیم محتوا، به کم مایه وانمود کردن دین و متون دینی منجر می‌شود. زیرا این تصور را در خواننده پدید می‌آورد که متون دینی به اشاراتی کوتاه و مجمل بسنده کرده اند، در حالی که دانشمندان و نظریه‌های علمی، در همان زمینه، مطالب و مباحث دقیق و فراوانی ارائه می‌دهند. برای مثال، در کتابی که با همین رویکرد نوشته شده، در حالی که در مبحث “مایه‌های زیستی رشد”، به یافته‌های دقیق علم ژنتیک، هم چون مطالب مربوط به مولکول‌های DNA و جداول حاکی از ترکیب احتمالی ژنوتیپ فرزندان، اشاره شده، احادیثی نیز مورد استناد قرار گرفته است که حداکثر حاکی از آن است که برخی صفات، از والدین یا نیاکان به فرزندان انتقال می‌یابند.[1]

  

اخیرا آیت الله علی اکبر کلانتری مدیر پژوهشکده علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی (ره) در کتاب خود با عنوان «درآمدی بر مبانی، اصول و منابع تولید علوم انسانی اسلامی» دیدگاه فوق را در این زمینه به چالش کشیده و نقد می کند: 
 

بررسی و نقد

اولاً، همان گونه که صاحب دیدگاه فوق، خود تصریح می‌کند، اگر این اشکال وارد باشد، تنها بر یکی از رویکرد‌های ارائه شده در این زمینه یعنی رویکرد تهذیب و تکمیل وارد است. بر اساس این دیدگاه، باید علوم موجود، با نظر به اندیشۀ اسلامی، از ناخالصی‌ها و انحرافات پیراسته شود و احتمالا بخش‌هایی نیز به آن افزوده گردد.[2]

ثانیاً، اگر پژوهشگر و نظریه پرداز، اسلام شناس و مسلط بر اصول و مبانی این دین و برخوردار از قدرت تحلیل و ژرف اندیش باشد، دیدگاه اسلام را در مسائل مورد بحث، خام و کوتاه ارائه نمی‌دهد، بلکه آن چنان دقیق و تحلیلی عرضه می‌دارد که عالی‌تر و ژرف‌تر از دیدگاه‌های دیگران در همان مسائل یا دست کم هم طراز با آن‌ها باشد. چنان که اصولیان ما با بهره گیری از روایت کوتاه و به ظاهر سادۀ لا تنقض الیقین ابدا بالشک،[3] “یقین را با شک نشکن.” مباحث گسترده و بسیار دقیقی را در مبحث استصحاب طرح نموده‌اند، یا فقیهان حدیث به ظاهر سادۀ لا تعاد الصلاة الا من خمسة[4] نکات دقیق و ظریف فقهی را استفاده کرده‌اند.

 

[1]ـ باقری، هویت علم دینی، ص248

[2]ـ ر.ک: باقری، هویت علم دینی، ص234

[3]ـ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج1، ص245

[4]ـ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص339

 

نظر شما

captcha